Vrijdag 02/12/2022

'Mensen willen een ideaalbeeld'

De tegenvallende verkoopcijfers van het Duitse vrouwenblad Brigitte liggen allicht niet alleen aan de 'echte vrouwen' die het de voorbije twee jaar op de cover zette. Toch is het niet onlogisch dat het magazine weer modellen op de voorpagina brengt.

Het leek zo'n mooi voornemen, twee jaar geleden. Eentje dat de verkoopcijfers kon opkrikken bovendien. Het magazine Brigitte zou geen graatmagere modellen meer op de voorpagina brengen, wel vrouwen zoals u ze elke dag op straat tegenkomt. De redactie van Brigitte laat nu weten dat de verkoopcijfers tegenvallen sinds ze het coverbeleid aanpaste en kiest opnieuw voor professionele modellen.

Al is dat volgens sommigen niet meer dan een drogreden om de tegenvallende resultaten te verklaren. "Waarschijnlijk is er veel meer aan de hand", vermoedt professor communicatiewetenschappen Katia Segers (VUB), die niet gelooft in een rechtstreekse link tussen de coverbeelden en de verkoopcijfers. "Het merk Dove slaagde er wel in om haar campagne helemaal om te gooien en met alledaagse vrouwen te werken", stipt Segers aan. De slechte cijfers van Brigitte kunnen volgens haar het gevolg zijn van zoveel andere beslissingen. Bovendien hebben alle magazines het tegenwoordig moeilijk.

Onder andere daarom proberen veel bladen, en ook websites, vrouwelijke lezers niet voor het hoofd te stoten met modellen met piepkleine maten. Alleen niet altijd met het gewenste effect. Het maartnummer van Vogue had bijvoorbeeld de Britse zangeres Adele op de cover en werd een van de slechtst verkochte nummers ooit. "Onze lezers hebben een speciale band met de vrouwen op onze cover. Kate Moss verkoopt, Adele niet", klonk het toen bij Vogue. "Een tijdschrift met een zwart model op de voorpagina zal bijvoorbeeld ook minder goed verkopen", weet Leen d'Haenens, hoogleraar aan het Centrum voor Mediacultuur en Communicatietechnologie van de K.U. Leuven. Ze is er niet van overtuigd dat Brigittede verkoop spectaculair zal zien stijgen door opnieuw met modellen samen te werken, maar volgens haar zoeken vrouwen in hun magazines wel naar glamoureuze beelden.

"Mensen zoals u en ik kunnen best op de foto voor informatieve bladen. In tijdschriften die vrouwen een goed gevoel moeten bezorgen, worden lezeressen liever niet geconfronteerd met vetbolletjes, donkere randen onder de ogen of eender wat dat hen toont hoe de tand de tijds werkt", meent d'Haenens. "Zeker in crisistijden willen vrouwen zich spiegelen aan een rolmodel, niet aan zichzelf."

Bovendien werd eerder al aangetoond dat mensen anderen sneller geloven en als intelligenter inschatten als ze er goed uitzien. "Of het nu gaat om sport, werk of uiterlijk, mensen willen zich een ideaalbeeld vormen. Daarom kijken ze graag naar mensen die op dat vlak verder staan dan zij", bevestigt professor psychologie Liesbeth Woertman. Zij specialiseert zich aan de universiteit van Utrecht in de psychologie van het uiterlijk.

"Als mensen hun uiterlijk vergelijken met dat van hun leeftijdsgenoten zijn ze meestal tevreden. Alleen vergelijken de meesten hun uiterlijk met dat van de mensen die ze mooier vinden", vertelt Woertman. "Mogelijk vanuit de menselijke drift om zelf altijd beter te worden." Toch vindt ze het jammer dat Brigitte het coverbeleid niet doorzette. "Het verschil tussen modellen en gewone vrouwen is tegenwoordig heel groot. Het zou fijn zijn als bladen zouden kiezen voor mensen die van nature mooi zijn."

Laat dat nu net een van de problemen zijn die de redactie van Brigitte naar eigen zeggen ondervond. De lezeressen reageerden namelijk negatief omdat de 'echte vrouwen' die op de cover kwamen er zo perfect uitzagen, hoewel ze geen modellen waren. "Covervrouwen zijn ook vaak actrices, zangeressen of dames uit de reclamewereld", merkt moderedactrice Ellen De Wolf van Knack Weekend op. "Zij zien er meestal ook heel goed uit. Van modellen kun je als lezer misschien gemakkelijker aanvaarden dat ze er op hun best uitzien. Daar worden ze tenslotte voor betaald." Ook Woertman denkt dat vrouwen het uiterlijk van modellen mogelijk gemakkelijker relativeren. "Hen kan je nog afdoen als nep, terwijl je zelf van vlees en bloed bent."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234