Zaterdag 28/11/2020

InterviewGeike Arnaert

‘Mensen die zeggen dat ze nergens spijt van hebben, geloof ik niet’

Geike Arnaert: ‘Ik geloof het niet, wanneer mensen zeggen dat ze nergens in hun leven spijt van hebben.’Beeld Isabel Miquel Arques

De golfslag van ‘Zoutelande’ is gaan liggen. Maar het blijft niet windstil na die monsterhit met Bløf. Geike zorgt met haar tweede soloplaat Lost in Time opnieuw voor deining.

Mysterieus zou ze zichzelf niet noemen. Cryptisch is ze eens te meer. Zo terughoudend en bedachtzaam als ze spreekt, zo openhartig klinkt Lost in Time dan weer. Of zoals ze zelf met een minzame glimlach zegt: “Alles wat je moet weten, vertel ik al op de plaat. Alleen: in songanalyse ben ik niet zo goed. En ik ben bang dat het een stukje van de magie zou wegnemen.”

Lost in Time is een album waarin twijfels, dromerigheid, schuld en boete de hoofdrol wegkapen. Met water als vaak voorkomende metafoor. Geike Arnaert: “Geen idee waarom ik water zo vaak als referentie gebruik. Misschien omdat water rust brengt, kalmte? Tegelijk heb ik een vriend ooit nog mensen uit zee zien redden. Het verzwelgende van water - en tijd - intrigeert en beangstigt me enorm.

“Ik wéét dat er ook een zee van tijd tussen mijn debuut en deze plaat ligt. Toen ik de opvolger van mijn debuut For the Beauty of Confusion wilde maken, zo’n vijf of zes jaar geleden, besefte ik dat ik niet deed wat ik wilde. Ik vond dat ik faalde. Ik kreeg niet het gevoel dat ik het juist aanpakte, en daarmee heb ik mensen, muzikanten achtergelaten. Daar voel ik me wel schuldig over. Ik heb hen in de steek gelaten, want hun werk is uiteindelijk voor niets geweest.

Beeld Isabel Miquel Arques

“Het enige wat ik gerecupereerd heb, is een stuk tekst van ‘Black Land Shore’. Maar zelfs dat is zo onherkenbaar veranderd dat het er niet toe doet. De oorspronkelijke plaat was vertrokken vanuit elektronica, maar ik had nooit het gevoel dat ik écht aan het zingen was. Ik was mezelf niet. Het was niet per se slecht, maar ik kon niet geloven in wat ik deed. 

“En toen leerde ik Joost Zweegers van Novastar kennen, via een gemeenschappelijke kennis. Bij hem zat het vanaf dag één goed. ‘Sea of Fools’ is op onze eerste dag samen geschreven, en zelfs al wisten we niet waar of wanneer het verhaal zou eindigen, we waren ervan overtuigd dat het eerste hoofdstuk alleszins goed zat. Dat vertrouwen was onwrikbaar. Moest ook wel: van nature klaar ik de dingen graag in mijn eentje. Wanneer ik songs schrijf, zal ik altijd vanuit mezelf vertrekken, omdat ik mezelf graag wil bewijzen. Maar nu moest ik onder ogen zien dat ik het niet alleen kon. Tot dan ben je je eigen ergste vijand, hè. Ik wilde deze songs naar een hoger niveau tillen. Daarom kon ik het makkelijk naast me neerleggen dat ik iemand als Joost broodnodig had. Het was een vermoeiend gevecht om deze plaat te maken, maar ik heb wel het gevoel dat ik niet met een nederlaag uit de ring ben gestapt.”

Faalangst en ambitie

Op Lost in Time wordt ook vaak verwezen naar dromen. Opvallend, voor de lichte en moeilijke slaper die ze is. “Ik droom weer heel vaak”, vertelt Arnaert. “Vaak zijn dat niet de meest opbeurende dromen, maar ik ben wel blij dat ik zo nauw in contact blijk te staan met die wereld van het onderbewustzijn. Het diepe duiken: daar droom ik vaak van. Ik vlieg niet zozeer in mijn dromen, maar ik spring heel hoog, en daarna val ik heel diep in het water. Voilà, daar zijn we terug bij water. (lacht) Wat die droom betekent? De schrik om iets goeds even in handen te kunnen houden en dan weer te verliezen, misschien. Faalangst en ambitie. Dat zou alleszins veel verklaren over mij.” (glimlacht)

“Black scar reminder / On the back of your hand / You used to love me / Like no other man can”, klinkt het in ‘All Over’. Verrassend openhartig voor een gesloten boek als Arnaert. Ze grinnikt even ongemakkelijk. “Hij zal zichzelf vast wel herkennen, de man met het litteken over wie ik zing. Die tekst zit heel dicht op mijn huid. De song gaat over het moment vlak voor de breuk. Het moment waarop twee mensen die elkaar doodgraag zagen, voelen en weten dat het echt niet meer verder kan. Die pijnlijke kilte zit er ook in: de persoon met wie je alles gedeeld hebt, valt ineens onherroepelijk weg.” 

De songs drukken ook niet zelden spijt uit. “Hoe ouder je wordt, hoe vaker je jezelf betrapt op het doen van zaken waartoe je jezelf nooit in staat had gezien. Die beslissingen dwingen je om jezelf in een ander daglicht te stellen voor de spiegel. En dan komen schuld, spijt en berouw al gauw bovendrijven. Maar dat maakt iedereen mee, toch? Ik geloof het alleszins niet, wanneer mensen zeggen dat ze nergens in hun leven spijt van hebben.”

Eurosong

Over wroeging gesproken: heeft ze inmiddels geen spijt dat ze toezegde voor het nieuwe seizoen van De slimste mens ter wereld? “Niet mijn typische biotoop, hè. (lacht) Ik zeg om die reden op héél veel aanbiedingen nee. Maar nu dacht ik: artistiek heb ik geen toegevingen te doen in dat programma. Dus ik zag er geen graten in. Het ergste wat me kan overkomen, is dat ik roemloos ten onder ga. Maakt niet uit: ik ben sowieso geen verbeten quizzer. Over muziek mogen ze me alles vragen. Maar sport? Nee, liever niet.” (lacht)

Dat haar voormalige groep Hooverphonic volgend jaar de driekleur verdedigt op het Eurovisiesongfestival, is dan weer een kelk die ze graag aan zich liet voorbijgaan. Durft ze nu eindelijk volmondig toe te geven blij te zijn dat ze niets meer met die groep te maken heeft? “(grinnikt) Kijk... Die wereld, dat circus van Eurosong staat héél ver van mij. Maar het verbaast me niets dat ze toezegden. Ik wens hen ook veel succes, want het lijkt me iets wat ze oprecht tof zullen vinden. Ik ga er dus niet neerbuigend over doen. Maar aan mij is het gelukkig niet besteed.”

Lost in Time is uit bij Sony.

Geike speelt op 19/11 in de Handelsbeurs, Gent; op 27/11 in de Arenberg, Antwerpen en op 1/2 in de AB, Brussel. Meer data: www.geike.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234