Donderdag 22/08/2019

Banken

“Mensen die niet online kunnen bankieren, zijn de nieuwe analfabeten”

Archiefbeeld. Beeld Photo News

BNP Paribas Fortis gaat de komende drie jaar vier op de tien bankkantoren sluiten. Verschillende banken dreven de voorbije jaren de sluiting van bankfilialen op, vooral op het platteland. De reden? We bankieren steeds meer online. Maar niet iedereen. Liefst 40 procent van de mensen tussen 65 en 85 jaar heeft geen toegang tot het internet. 

Vooral ouderen worden de dupe van de sluitingen. Zij hebben vaak geen internet of zijn niet vertrouwd met online bankieren en moeten steeds verder op zoek naar een bemand kantoor. 

“De digitale dienstverlening wordt ons opgedrongen”, oordeelt Johan Truyers van de Vlaamse ouderenbeweging OKRA. “Al te gemakkelijk wordt voorbijgegaan aan de 65- tot 85-jarigen, waarvan veertig procent geen toegang heeft tot het internet. De problemen situeren zich vooral op het platteland, waar vaak ook een mobiliteitsprobleem om de hoek loert. Dan sturen senioren anderen met hun kaart op pad om geld af te halen, wat tot misbruik leidt. Nochtans is het een basisrecht om de eigen financiën te regelen.”

“De digitalisering van dienstverlening is niet te stoppen, maar een grote groep wordt over het hoofd gezien. Tot 75 jaar zijn de meesten nog mee met de evolutie, maar 80-plussers sluiten doorgaans niet aan bij de digitale revolutie. Daarom hebben we projecten met vrijwilligers die mensen thuis leren omgaan met de computer, zodat ze bijvoorbeeld kunnen e-bankieren en online een afspraak met de dokter kunnen maken.”

Zal het probleem dan verdwijnen wanneer die niet-geconnecteerde ouderen er niet meer zijn? Truyers: “Dat zal niet zo snel gaan, want ook bij mensen onder de 65 jaar zien we dat 10 tot 15 procent geen internet heeft of er niets mee doet. Dat zijn de nieuwe analfabeten. Vergeet niet dat er een groep mensen is die weigerachtig staat tegenover de digitalisering. Zij dreigen niet alleen op het vlak van bankzaken, maar ook in de zorg uitgesloten te worden.” 

Armen hebben dezelfde problemen

David de Vaal, coördinator van Netwerk tegen Armoede, ziet dezelfde problemen bij mensen die onder de armoedegrens leven. “Beperkte toegang tot en weinig vertrouwdheid met het internet zorgen ervoor dat velen hun bankverrichtingen in een kantoor moeten doen. Daarnaast is er ook nood aan menselijk contact. Bovendien is er buiten de steden veel mobiliteitsarmoede en rekenen heel wat banken kosten aan voor eenvoudige verrichtingen in het kantoor die online gratis zijn.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden