Menselijke fout aan de basis van crash Kalitta Air
De crash met het vrachtvliegtuig van Kalitta Air, op 25 mei 2008 op Brussels Airport, zou hoofdzakelijk te wijten zijn aan een besturingsfout. Dat berichten de RTBF-radiozender Vivacité en de website van de Franstalige openbare omroep vandaag.
Dat is het besluit van het definitief voorrapport waarvan de Belgian Cockpit Association (BECA) kennis heeft kunnen nemen tijdens een briefing met de speurders, aldus de RTBF op zijn website.
300 meter van de piste gegleden
Het Kalitta-vliegtuig, dat vracht voor Bahrein vervoerde, slaagde er niet in op te stijgen van piste 20 en brak in drie nadat het 300 meter van de piste gleed. De bemanning bleef ongedeerd maar het toestel raakte totaal vernield.
Eind december 2008 meldde staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe, op basis van een tussentijds rapport, dat het ongeluk met het vrachtvliegtuig van de Amerikaanse maatschappij wellicht toe te schrijven was aan de beslissing van de piloot om het opstijgen te onderbreken, nadat een valk in een van de motoren was opgezogen.
Het ongeval is niet te wijten aan een vogel in een van de reactoren, stelt de RTBF. Er werden wel vogelresten in een van de vier motoren aangetroffen, maar dat vormt niet de hoofdoorzaak van de crash, aldus de RTBF.
"Het inslikken van de vogel in de motor veroorzaakt slechts een vermogensdaling van 40 procent van die motor, wat erg zwak is voor een toestel met vier motoren en absoluut niet belet dat het opstijgt", legt Pierre Ghyoot, secretaris-generaal van BECA, uit.
Motorzwakten
De motorzwakten van de 747 zijn daarentegen het eerste element van een reeks problemen die de bemanning in de fout hebben gedwongen. "Deze motoren hebben een slechte reputatie en de commandant had 15 dagen eerder reeds een probleem met een identieke motor. Als gevolg daarvan besliste hij het opstijgen te onderbreken terwijl hij zonder enig probleem had kunnen opstijgen", vervolgt de secretaris-generaal van de pilotenvereniging BECA.
Bovendien reed het vliegtuig al te snel toen hij besliste niet op te stijgen en heeft hij te laat geremd. De bemanning heeft verder over het hoofd gezien de motoren om te gooien om te remmen.
Volgens BECA was de bemanning wellicht onvoldoende geconcentreerd in de beslissende seconden voor de start van het toestel aan het einde van de piste. (belga/mvdb)