Maandag 01/03/2021

Meneer de Uil @9 PROFIEL identikit:

Florus van Rooijen:

Wie:

Meneer de Uil, ook wel acteur Florus van Rooijen.

In het nieuws:

De Fabeltjeskrant

Musical toert tijdens de paasvakantie door Vlaanderen.

Oogjes en vooral snaveltjes open

BRUSSEL l Het is misschien onrechtvaardig tegenover Jan Becaus, maar de charmantste ankerman moet toch Meneer de Uil zijn. Wie anders stuurt de 'beeldbuiskindertjes' naar hun warme nestje en dit al veertig jaar lang. Nu is er De Fabeltjeskrant Musical, een van de leukste musicals van dit seizoen, ook voor nostalgische dertigers. 'Als kind had ik nooit durven dromen dat ik ooit nog Meneer de Uil zou spelen', zegt acteur Florus van Rooijen. 'Heel eervol vind ik dat.'

Door Wilfried Eetezonne

Het is de megaproducent Robin de Levita, jarenlang de wonderboy bij Joop van den Ende, die de musical op de planken brengt. Niet onlogisch, want zijn vader Loek de Levita was destijds producent van De Fabeltjeskrant. Niet de bedenker. Dat was Leen Valkenier, die in 1968 een poppenserie bedacht rond de fabels van Jean de La Fontaine. Toen die bron op was, werden er eigen verhaaltjes geschreven en met lange tussenpozen tot 1992. Ongeveer 1.640 afleveringen werden er gemaakt, uitgezonden in meer dan veertig landen. Slechts drie mensen, Frans van Dusschoten, Ger Smit en Elsje Scherjon, deden de stemmetjes van meer dan zestig dieren. Ook in de musical bespelen de zeven acteurs de verschillende poppen.

"De audities waren dus nogal een gepuzzel", aldus Florus van Rooijen, die een feilloze Meneer de Uil neerzet. "Je moest auditie doen voor alle rollen. Ik spreek veel films in en ben dus wel vertrouwd met stemacteren. Je zoekt naar de karaktertrekken in de stem en probeert die toe te passen op je manier van spreken. Uiteindelijk kreeg ik ook Ed Bever en Bor de Wolf. Borretje was als kind al mijn favoriete personage. Hij is het sympathiekst omdat hij altijd de lieve vrede wil bewaren en tussen de belangen van de andere dieren schippert. Maar Meneer de Uil vind ik natuurlijk heel eervol. Als kind had ik nooit durven dromen dat ik hem ooit nog zou spelen."

In de musical belandt er een overwerkte tv-producent (rol van Ara Halici) in het dierenbos. Samen met hem organiseren de dieren een talentenjacht. En dan gaan de poppen, welja, aan het dansen. Alleen wordt zijn laptop gestolen en meteen wordt de nieuwste inwoner, Fatima de poes, verdacht. Maar gelukkig komt alles goed. De dieren leren samenwerken en samenleven en leren ook wat een iPod is. "Een 'aai-pot' is een hele lieve mevrouw met bepaalde voorkeuren", weet een van de dieren. Maar ook voor kinderen valt er veel te lachen.

"Die actualiteit zat er altijd in, vooral in het tweede seizoen", herinnert Van Rooijen zich. "Als er in Nederland een grote storm was, dan was er ook een grote storm in het dierenbos. En uit het buitenste buitenbos kwamen er stilaan personages als Chico Lama. Altijd was er wel een link met de actualiteit en een soort moraal. Hier is dat integratie. De musical is in die zin een logische stap in de geest van de tv-serie."

In Nederland is het al langer een rage om van oude kinderseries een musical te maken. "Blijkbaar is daar toch behoefte aan. Het speelt heel erg in op het gevoel om met natte, gekamde haartjes voor de televisie te zitten. Terug naar een tijd waarin televisie nog echt impact kon hebben op kinderen."

Net als voor de tv-serie schreef Ruud Bos ook de muziek voor de musical. Hij behield oude nummers als 'Drink meer prik' of 'Hup, daar is Willem met de waterpomptang', liedjes die destijds de Nederlandse top veertig haalden.

"Echte carnavalskrakers", noemt Van Rooijen ze. "In Vlaanderen zijn ze wellicht minder bekend, maar die liedjes zijn bij ons echt cultureel erfgoed."

Stoute beeldbuiskindertjes zongen vroeger weleens 'Hallo, meneer de Uil. Je onderbroek is vuil.' "Dat was ook in Nederland zo", weet Van Rooijen. "Tijdens de voorstelling horen we het nog wel eens. Dan moet Meneer de Uil natuurlijk wel optreden en zegt hij iets tegen de zaal. Je merkt dan toch dat hij een soort autoriteit heeft over de kinderen. Hij is toch een beetje de baas. Als Mevrouw Ooievaar dit maar niet hoort."

De Fabeltjeskrant Musical toert van 26 maart tot en met 6 april door Vlaanderen. www.defabeltjeskrant.com.

Zo'n musical speelt in op het gevoel om terug als kind met natte, gekamde haartjes voor de tv te zitten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234