Vrijdag 22/11/2019

Memorabele vergetelheid Oblivion Joseph Kosinski

Tom Cruise is de heerlijke nieuwe mens die de oude wereld niet kan vergeten in een fraai sf-epos van het team achter TRON: Legacy.

2077. Na een buitenaardse invasie van Scavs (scavengers), waarbij de maan werd vernietigd en de aarde volkomen onbewoonbaar werd, is het gros van de mensheid verkast naar Titan, een van Saturnus' manen. De oude planeet dient enkel nog als site voor fusiereactoren, gemonitord door drones, digitale tech- en surveillancebots, die zelf worden onderhouden door Technician 49, oftewel Jack Harper.

Vanuit een 10 km hoge Skytower, bijgestaan door zijn vrouwelijke navigator Vicka, schuimt Jack met zijn Bubbleship de aarde af. Twee weken scheiden het paar nog van de afvaart naar Titan. Maar dan stort een ruimteschip neer, redt Jack een schaars geklede schone van executie door de drones en begint zijn heerlijke nieuwe wereld af te brokkelen.

Zelfs de woorden uit Lays of Ancient Rome van Thomas Babington Macaulay, een boek dat hij uit het puin van de New Yorkse bibliotheek redde, krijgen betekenis: "And how can man die better/Than facing fearful odds/For the ashes of his fathers/And the temples of his gods?"

Oog- en oorfeest

Regisseur Joseph Kosinski verwerkte een twaalf bladzijden tellend verhaal tot een graphic novel vooraleer hij de drie meesters van TRON: Legacy erop losliet: Claudio Miranda voor de cinematografie, Darren Gilford voor het productiedesign en Eric Barba voor de visuele effecten.

Terwijl T:L volledig de mist inging door een zwakzinnig scenario, is Oblivion sterker van stof, dankzij memorabele referentiepunten als 2001: A Space Odyssey, Solaris, The Omega Man en Blade Runner (met Richard Matheson en Philip Dick als literaire bronnen).

De opening van de film wordt geplaagd door een slaapverwekkende voice-over en de aanloop naar Jacks existentiële ontreddering is te ruim, maar de emotionele finale beklijft.

Universals blu-ray claimt meteen de prijs van beste oog- en oorfeest: onwezenlijk wit en bodemloos zwart, sprankelende primaire kleuren, een foutloze klank. Ook de extra's zijn heuglijk: Kosinski en Cruise leveren audiocommentaar; naast een vijfdelige making-of, zijn er vier weggelaten scènes en een alternative take; en u krijgt de (niet bijster unieke) score van M83 apart geserveerd.

Amerika trok - publiek zowel als kritiek - grotendeels zijn neus op, maar Kosinski's tweede duikt niet meteen de vergetelheid in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234