Dinsdag 27/10/2020

REVIEW

'Melodrama' van Lorde: Huilen op de dansvloer

De Nieuw-Zeelandse zangeres Lorde.Beeld AFP

Lorde is de humeurige indie chick waar de mainstreampopwereld maar beter naar snakt. Met haar wervelende tweede plaat zet ze alle haters een neus.

Waarom wij Lorde très sympa vinden? Omdat ze kon lachen toen South Park haar (lichtjes) te kakken zette. De satirische animatieserie ontmaskerde haar als de brave huisvader Randy die met ProTools zijn stem omhoogpitchte tot hij klonk als een tienerzangeresje. Of eerder: als zangeres Sia, die meewerkte aan de aflevering. Maar ook omdat ze haar muziek zelf schrijft en produceert -  in tegenstelling tot veel hedendaagse hitparadepopjes - en dat verdomd goed doet. 

En omdat ze op Twitter geen blad voor de mond neemt, zoals die keer toen Diplo op geheel seksistische wijze het achterwerk van Taylor Swift becommentarieerde. Dankzij Lorde weet de wereld nu dat Diplo een kleine penis heeft. Hulde.

Bovendien heeft de twintigjarige Nieuw-Zeelandse Ella Yelich-O’Connor lak aan de "goede raad" van de veteranen uit de popindustrie. Topproducer Max Martin noemde 'Green Light', de eerste single uit Melodrama, "incorrect songwriting". Lorde vertikte het de song aan te passen en zag het nummer vervolgens de hoogste regionen van de hitparades verkennen. Suck on that, Max.

Make or break?

Dat ze zich na de release van haar bejubelde debuut Pure Heroine (met de successingle 'Royals') uit de showbizz terugtrok om in haar thuisland met haar vrienden te chillen en bij haar positieven te komen tot zelfs de paparazzi haar vergeten waren, vinden wij behoorlijk cool. Lorde doet haar eigen stinkende goesting en komt er nog mee weg ook.

In een keiharde business waar de overambitieuze troonopvolgers om elk hoekje loeren (zien we daar Anne-Marie, Zara Larsson en Halsey likkebaardend in de handen wrijven?) is een afwezigheid van vier jaar een eeuwigheid. Met Melodrama lijkt het bijgevolg "make or break time" voor Lorde. Kan ze nog steeds de harten van de jongste generatie popfans beroeren? Of heeft ze haar magie verloren? 

U mag opgelucht ademhalen. Melodrama herbergt het type mainstreampop waar niet alleen fans van schijnbaar luchtige, catchy deuntjes verlekkerd op zijn, het is ook een uitzonderlijk knap geproduceerde en gearrangeerde plaat. Het maximalisme van de single 'Green Light' is misleidend: nergens anders op dit album gaat het er zo opgefokt aan toe. Lorde houdt immers van veel ruimte tussen de beats en de akkoorden.

Lorde, 'Melodrama'.Beeld © Lorde

Dolgedraaide discobol

Met de hulp van Jack Antonoff van de band Bleachers tilt Lorde de nieuwe songs tot ver boven de middelmaat uit. Meerwaardezoekers worden getrakteerd op niet te versmaden productionele extraatjes en fantasierijke spielereien: de hortende, haast astmatische elektrogroove van 'Sober' of de flinterdunne bliepjes die de kale hiphopbeat van 'Hard Feelings / Loveless' verfraaien, een song met een outro zo swag als het beste van Future.

Er is de sensuele, retestrak geproduceerde groove van 'Homemade Dynamite' waarin Lorde een moordrefrein bij elkaar hijgt zoals alleen zij dat kan. Er zijn melancholische, potige ballades zoals 'Liability' en 'Writer In The Dark' waarin hun bedenkster zich ontpopt tot een Kate Bush voor 21st century boyz & gurlz. Er is hartzeer en een verloren geliefde, er zijn luidruchtige glitterfeestjes, er wordt gehuild in het midden van de dansvloer onder een dolgedraaide discobol. “All the nights spent off our faces / Trying to find these perfect places”, zingt Lorde, de pumps in haar handen geklemd, de mascara uitgelopen, het zieltje verbrijzeld. Alweer.

Melodrama is een popplaat voor wie niet bang is van de toekomst. Eentje voor jonge, roekeloze harten. May they run free. (Universal)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234