Zondag 26/01/2020

Binnenland

‘Melk is dodelijk’ niet in strijd met reclameregels

Be Vegan Beeld RV

De reclamecampagne met de slogan ‘Melk is dodelijk’, begin oktober te zien op trams van De Lijn in Antwerpen en Gent, was niet in strijd met de regels van de JEP, het zelfregulerend orgaan van de Belgische reclamesector. Dat heeft BE Vegan zelf gemeld, en de JEP-beslissing is op de site van het orgaan te lezen.

De JEP oordeelt “dat de reclame geen categorie van personen denigreert en evenmin in strijd is met de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens of met de verschillende punten inzake niet-commerciële reclame”.

De campagne werd na een paar dagen alweer stopgezet, na onderling overleg tussen adverteerder BE Vegan, de Belgische veganismevereniging, en Lijncom, de dochter van de De Lijn die de reclameruimte op de trams en bussen verkoopt. De campagne werd stopgezet omdat ze als kwetsend werd ervaren, aldus Lijncom.

De landbouworganisaties waren allerminst te spreken over de campagne ‘Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’ van BE Vegan en hadden al stappen ondernomen. Bovendien waren bij Lijncom al ontstemde reacties binnengelopen. Ook de JEP kreeg dus verschillende klachten binnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234