Dinsdag 21/09/2021

Melancholisch met gevoel voor melodie

cousteau, botanique, brussel

Pianoballads met een duistere twist, torch songs, sporadisch wat harmonieën die naar de Beach Boys verwijzen of een spoortje van rock: dat vind je, kort samengevat, op het dit voorjaar verschenen titelloze debuut van de Britse groep Cousteau. Wie zich bij die opsomming niks kan voorstellen, nog dit: het kwintet heeft raakpunten met bijvoorbeeld Scott Walker, Nick Cave, The Triffids en de Tindersticks. Het eerste wat je opvalt aan Cousteau is de heerlijk croonende stem van Liam McKahey die aan de notenbalk acrobatieën uitvoert die je in de regel alleen met topturners associeert. Of zoals gitarist Robin Brown ooit heeft gezegd: "Uit Liams mond klinkt zelfs het opsommen van ingrediënten van een pak cornflakes als een geloofwaardige tekst." De spilfiguur van Cousteau is overigens toetsenist Davey Ray Moor. Hij schrijft niet alleen de songs, maar hij zingt soms ook leadvocals en hij doet dat allesbehalve slecht. Cousteau is dan wel de eerste langspeler van de groep, de leden zijn beslist geen beginnelingen. Ze hebben allemaal al een muzikale carrière van twaalf ambachten en dertien ongelukken achter de rug. Deze band zagen ze zowat als hun laatste kans. De grote doorbraak heeft het kwintet nog niet kunnen forceren, maar met zijn weemoedige, ietwat donkere, doch altijd erg melodieuze muziek heeft het toch al een trouwe schare fans aan zich kunnen binden.

De groep, die haar naam haalde bij de beroemde oceanoloog, speelde dit voorjaar nog in dezelfde zaal als binnenkort. Dat optreden was goed, maar niet zo overrompelend als je op basis van de cd had mogen verwachten. Geeft niet hoor, zo hebben we nu iets om vol verlangen naar uit te kijken. (ChrV)

Cousteau op zondag 28 oktober om 20 uur in de Rotonde van de Botanique, Koningsstraat 236, Brussel. Kaartjes: 300/500 frank (7,44/12,39 euro). Info: 02/218.37.32.

trilok gurtu, botanique, brussel

Van sideman tot ster

Dit concert zal zich afspelen in de grenszone tussen jazz en wereldmuziek. Trilok Gurtu is al jaren een van de toonaangevende figuren van de fusion. Deze in Bombay geboren zanger en percussionist was voorbestemd om in de muziek te belanden. Zijn grootvader was een bekende sitarspeler en zijn moeder zong klassieke Indiase muziek. De jonge Trilok begon al op zijn zesde met de studie van de tablas, het bekendste percussie-instrument van het land. In de jaren zeventig dook Gurtu op in Amerikaanse en Europese jazzkringen: zo heeft hij in de band van trompettist Don Cherry gespeeld en ook aan de zijde van onze landgenoot Philip Catherine, met wie hij zelfs nog een plaat heeft opgenomen. De lijst van samenwerkingen is overigens erg lang. Tot een jaar of tien geleden werd Trilok Gurtu vooral gezien als een sideman, maar in de nineties is dat veranderd. Op eigen kracht is hij een redelijk grote ster geworden. Eerder dit jaar heeft hij een nieuwe cd uitgebracht, Beat of Love. Dat is muzikaal de breedste plaat die hij ooit heeft gemaakt, variërend van bhangra over juju tot funk. Hij heeft de steun gekregen van onder anderen zangeres Angélique Kidjo, de Malinese zanger Salif Keita, de van Zap Mama bekende Sabine Kabongo en de sitarspeler Ravi Chary. Deze laatste twee zullen tijdens het concert in Brussel ook van de partij zijn. Nog dit: Trilok Gurtu heeft twee dagen na dit optreden een afspraak met Abraham. Vroege verjaardagswensen zijn altijd welkom. (ChrV)

Trilok Gurtu op zondag 28 oktober om 20 uur in de Orangerie van de Botanique, Koningsstraat 236, Brussel. Kaartjes: 550/750 frank (13,63/18,59 euro). Info: 02/218.37.32.

natacha atlas, botanique, brussel

'Een menselijke Gazastrook'

Nomen est omen. Zangeres Natacha Atlas heeft een Britse moeder van wie de roots in het Midden-Oosten liggen. Haar vader is dan weer afkomstig uit Egypte, maar heeft ook joodse roots. Atlas is opgegroeid in de buurt van het Brusselse Madouplein, maar haar muzikale carrière is in Londen gestart bij het multiculturele etnotrancegezelschap Transglobal Underground. Het zal wel niemand verwonderen dat de zangeres een van haar cd's Diaspora heeft getiteld of dat ze zichzelf ooit een menselijke Gazastrook heeft genoemd. En het is al evenzeer begrijpelijk dat de muziek van la Atlas een vermenging van verschillende invloeden is. Haar eerder dit jaar verschenen nieuwe cd Ayeshteni is daarvan alweer een treffende illustratie. Enerzijds hoor je haar voorliefde voor klassieke Arabische muziek, aan de andere kant opteert ze voor stuiterende digitale beats. Vernieuwend is zo'n versmelting niet meer, maar de liedjes zijn zo goed dat alleen regelrechte zeurpieten zich daar druk in maken. Het opvallendste (cover)nummer op haar jongste cd is echter van een heel andere orde: 'I Put a Spell on You' van Screamin' Jay Hawkins. Geen paniek: tijdens een concert spreekt Natacha Atlas geen bezwering uit over de aanwezigen. Maar ze pakt hen wel langzaam in met haar warme, rijke stem, waarvan de echo nadien nog lang in je hoofd blijft rondspoken. (ChrV)

Natacha Atlas op maandag 29 oktober om 20 uur in de Orangerie van de Botanique, Koningsstraat 236, Brussel. Kaartjes: 500/700 frank (12,39/17,35 euro). Info: 02/218.37.32.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234