Maandag 05/12/2022

Meisjes en jongens leren voor bepaalde vakken beter apart

Professor Averil Macdonald van de University of Reading (Groot-Brittannië) stelde de Britse scholen voor om in het secundair onderwijs voor bepaalde vakken aparte meisjes- en jongensklassen in te richten. Meisjes zouden zich onder elkaar veel beter op hun gemak voelen tijdens wetenschapslessen en bijgevolg betere scores gaan halen, vindt zij. Jongens zouden dan weer apart moeten worden onderwezen voor taalvakken. Internationaal blijken er ondertussen meer en meer stemmen op te gaan voor homogene (vak)klasindelingen.

BRUSSEL.

EIGEN BERICHTGEVING

Macdonald merkte op dat meisjes in secundaire meisjesscholen zich veel beter op hun gemak voelen tijdens de lessen fysica en chemie, en ook meer geneigd zijn om later een wetenschappelijke richting in te slaan in het hoger onderwijs. Veel minder meisjes uit gemengde Britse scholen stromen door naar een hogere wetenschappelijke richting, hoewel diegenen die dat wel doen, minstens even goed scoren als de jongens. Een teken aan de wand, vindt zij.

"Er bestaan wel enkele vage vermoedens omtrent de nadelen van gemengd onderwijs voor bepaalde vakken", weet Micheline Scheys van het Vlaamse ministerie van Onderwijs. "Ook wij hebben nader onderzoek besteld om dat uit te zoeken. Maar bestaande onderzoeken tonen voorlopig nog het tegendeel aan van wat er in Groot-Brittannië wordt vermoed. K.U. Leuven-professor Jef Verhoeven onderzocht in 1994 bijvoorbeeld het verband tussen schoolvorderingen en gemengdheid in de eerste graad van het secundair onderwijs, en besloot dat vooral gemengde scholen studiebevorderend werken, voor alle vakken. Resultaten van het Third International Mathematics and Science Study (TIMSS), waaraan ook wij hebben deelgenomen, maken dan weer gewag van een leervoorsprong van jongens inzake wetenschappen aan het begin van de eerste graad. Maar dan blijkt dat de meisjes tegen het begin van de tweede graad hun achterstand al hebben ingehaald, en zo goed als op gelijke voet staan met de jongens. In Groot-Brittannië melden de cijfers inderdaad een schriele achterstand van meisjes voor wiskunde en wetenschappen, maar de groep van de allerzwaksten telt dan alweer meer jongens in haar rangen."

Averil Macdonald haalde vooral culturele oorzaken aan voor de relatieve achterstand van meisjes in wetenschapsvakken. Zij zijn doorgaans niet van kleinsaf gewend om met apparaten te spelen, beweert zij, en stellen zich daardoor veeleer terughoudend op tijdens laboratoriumlessen. Wat ze volgens Macdonald nodig hebben, is een beetje ademruimte, om op hun eigen tempo gewend te raken aan de apparatuur, zodat ze zich kunnen realiseren dat ze even goed als jongens in staat zijn die te bedienen.

"Het idee van homogene vakklassen om de schoolprestaties te verbeteren, wordt stilaan een internationale trend", weet professor Jan Van Damme van de Leuvense universiteit. "De aanleidingen daarvan zijn er trouwens ook in Vlaanderen. Wij peilen momenteel naar de schoolprestaties van 6.000 leerlingen in het secundair onderwijs, en daar zien wij voorlopig ook al dezelfde tendensen terugkomen: jongens raken achterop - moeten meer overzitten en raken sneller gedemotiveerd - en meisjes kiezen minder snel voor de 'zware' richtingen zoals wetenschappen. Maar of die achterstand nu groter of kleiner is in homogene groepen? Daar heb ik voorlopig geen idee van." (RMe)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234