Maandag 01/03/2021

Meisje vrouw moeder seksbom in 1 rol

Een prijzenregen werd het niet, maar met de bekroning voor Veerle Baetens als beste Europese actrice kan The Broken Circle Breakdown toch tevreden terugkijken op de Europese Film Awards. 'Die rol van Elise was een godsgeschenk voor me.'

Leven tussen hoop en vrees. De ploeg van The Broken Circle Breakdown was er niet helemaal gerust in, de uren voor de uitreiking van de European Film Awards. "Als je vijf keer genomineerd bent, dan kun je vijf keer verliezen", geeft een zenuwachtige producent Dirk Impens toe. De angst dat een verlies schadelijker zou kunnen zijn voor de film, dan een winst bevorderlijk, belet hem om echt van het moment te genieten. Terwijl hij natuurlijk weet hoe uniek dit moment is.

Niet één Belgische film presteerde wat The Broken Circle Breakdown hier doet: als topfavoriet aan de start komen, en daarmee dus beter doen dan Anna Karenina met Jude Law en Keira Knightley, beter ook dan La vie d'Adèle, de winnaar van de Gouden Palm. Die laatste film is alvast de favoriet van Felix Van Groeningen. "Dat is zo goed gemaakt", zegt hij, "die kerel weet zeer goed waar hij mee bezig is."

Niet dat Felix veel tijd heeft om te praten. Hier worden hij en zijn ploeg geleefd, zoals dat gaat met sterren. Waar je in België gewoon een pint kunt gaan pakken met de mensen van The Broken Circle, moet je je hier aanmelden voor een persmoment. En daar hoor je hoe Felix en Johan vlot in het Frans en het Engels uitleggen dat acteren voor hem vooral spelen is. Dat heeft een van zijn leermeesters, Jan Decleir, hem geleerd, zo legt hij uit. "Het is een spel. Niet echt, maar je moet wel doen alsof het echt is. Je moet je constant inbeelden dat je als politieman undercover bij de maffia binnendringt: als je niet oprecht bent, dan schieten ze je dood."

Johan gaan ze niet snel neerschieten. Hij weet het nu ook: hij is een goed acteur. Dat durft hij intussen hardop te zeggen. "Dat heb ik hieruit geleerd: als je collega's van over heel Europa vinden dat jij op het hoogste podium mag staan, tussen Jude Law en Toni Servillo, dan zeggen ze eigenlijk: Johan, je bent een goede acteur. Dat streelt het ego. Dat is alles wat je wilt horen."

'Mouth full of teeth'

De plechtigheid begint schitterend voor de Belgen. Eén van de eerste bekroningen van de show is voor Dood van een schaduw, de kortfilm met Matthias Schoenaerts die eerder dit jaar al genomineerd was voor een Oscar. En de eerste grote prijs die wordt uitgereikt is weer voor ons. Het is Christophe Lambert die, met een bevend stemmetje, de beste actrice van Europa mag aankondigen: Veerle Baetens. Nooit eerder kreeg een Vlaamse acteur een meer prestigieuze bekroning.

Het is even kijken om Baetens te herkennen. Ze zit in een elegante, zwarte jurk van haar goeie kameraad Tim Van Steenbergen en draagt een afrokapsel. De avond voordien zat ze nog in Oostenrijk bij Esther De Goey, een bekende naam in het filmmilieu. Een dame die vaak voor de make-up instaat op de sets. Drie uur heeft ze eraan gewerkt. "Ik wou eens iets anders", lacht Veerle wanneer we haar achteraf vragen naar de bedoeling van dat kapsel.

Haar schitterende speech ontroert door zijn eerlijkheid, zit vol dankwoordjes die niet vervelen omdat ze recht uit het hart komen en niet klef of sentimenteel klinken. Maar het is vooral de afsluiter van haar speech die zal bijblijven : "I want to thank Belgium. Ik hoop dat we samen kunnen blijven, Vlaanderen en Wallonië. We hebben samen iets speciaals dat we niet mogen kapotmaken."

Op de druk bijgewoonde persconferentie gaan de eerste vragen ook over haar uitspraken over België. Tot Baetens aandringt op een vraag over de film. Of de prachtige speech die de hoogst vervelende avond van enige sprankel voorzag een inspiratie van het moment was, vragen wij dan maar. "Nee, ik had iets voorbereid, want ik wilde daar niet staan..." Ze twijfelt even en zegt lachend 'with my mouth full of teeth'. Maar wat ik te weinig benadrukte, is dat ik daar stond dankzij deze man." En ze wijst naar Felix Van Groeningen.

Hollywood

Hij zit er schuchter en wat verslagen bij in zijn strakke huurtuxedo met bijpassende hoogglanzende schoenen en knalrode sokken. Geleend van een vriend omdat hij zelf verse sokken had vergeten. Een dame in de zaal die hem vraagt of hij niet ontgoocheld is, maakt er een opmerking over: 'Nice socks by the way'. "Nee, ik ben heel blij met de bekroning voor Veerle", zegt hij met blinkende oogjes. "Mocht Johan ook nog een prijs gekregen hebben, zou ik door het dolle heen geweest zijn."

Veerle knikt, maar wil vooral Felix nog eens bedanken. "Hij is degene die mijn vertolking uit mij heeft gehaald. Wanneer hij het verdriet niet zag, wanneer hij niet die zon zag schijnen boven mijn hoofd, dan zei hij: 'Ik zie het niet, geef mij wat ik nodig heb.' Soms is dat moeilijk voor een actrice of een acteur. Want je moet plekken in jezelf opzoeken die je liever niet frequenteert."

Er volgen nog een pak interviews terwijl de rest van de meegereisde ploeg van The Broken Circle Breakdown staat toe te kijken. Dirk Impens zegt dat hij opgelucht is dat ze niet met lege handen naar huis moeten. Coscenarist Carl Joos ervaart haar bekroning als een prijs voor de hele ploeg. "Veerle is het uithangbord van de film", zegt hij. Zelf kan hij ermee leven dat hij in zijn categorie verloren heeft van François Ozon, een man van wie hij een grote fan is.

En andere man, die van Veerle, Geert Vlegels heet ie, staat glunderend toe te kijken terwijl zijn vrouw zich aan haar plichtplegingen overgeeft. "Ik vind het fantastisch", zegt hij. Geert kan niet inschatten wat die zeer prestigieuze trofee voor zijn partner zal betekenen. "Het klinkt altijd onnozel als wij over Hollywood gaan praten. Maar plotseling is dat wel iets dat misschien dichterbij komt. Misschien krijgt ze hierdoor meer kansen, meer kansen ook in de betere Europese cinema. Dat zou wellicht nog het best bij Veerle passen."

Of dat grote werk er komt, hangt volgens Veerle inderdaad af van de kansen: "Waarom lukt het bij Matthias? Omdat hij bakken talent heeft, maar ook omdat hij de rollen te pakken kreeg. Daarom dat ik op het podium ook zei wat een godsgeschenk de rol van Elise voor me was. Zo'n mooie rol waarin ik zoveel heb kunnen laten zien. Ik heb alles mogen spelen in één rol: de moeder, de jonge verliefde meid, de seksbom, de aantrekkelijke vrouw... Voordien was er niemand die me als een aantrekkelijke vrouw zag. Ik bedoel maar: als je een rol krijgt die zo divers is, kan je natuurlijk veel laten zien."

Na nog wat handtekeningenjagers blij gemaakt te hebben, kan ze eindelijk even naar het hotel. Om zich te ontdoen van die hoge hakken, voor ze naar de afterparty gaat. En snel nog even een sushi mee te graaien. Ze twijfelt of ze een fles champagne zal kraken. Terwijl het toch haar avond is. "Ja, maar ik voel me tegelijkertijd een beetje schuldig dat Felix en Johan met lege handen achterblijven. Zonder hen had ik nooit die vertolking kunnen neerzetten. Deze prijs is evenzeer van hen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234