Woensdag 18/05/2022

Meesters van het verkeerde been

De Sparks zijn zo over the top dat zelfs een protserige groep als Queen er in vergelijking een subtiel folkgroepje bij wordt

Cd van de week l Sparks HHHHH

Hello Young Lovers

Het is een zeldzaamheid: popmuziek die je moedwillig op het verkeerde been zet, voortdurend in een richting evolueert die je het minst voor mogelijk had gehouden, én bovendien zo uniek klinkt dat ze helemaal nergens mee te vergelijken valt. En toch: precies dàt is wat de Sparks nu al sinds 1968 zo bijzonder maakt. De invloed van het Californische duo valt moeilijk te overschatten. De Ramones, The Darkness, Siouxsie & The Banshees en zopas nog Telex hebben covers van de Sparks op het programma staan. Zowel Morrissey, Björk, Faith No More als de Pet Shop Boys beschouwen de broers als een belangrijke inspiratiebron. Ook live verleggen de Sparks nog steeds de grenzen. Eerder deze week gaven ze in de Amsterdamse Paradiso een optreden dat helemaal buiten het referentiekader van een standaard concert viel: Sparks verweven theater, performance art, comedy, surrealisme en rock met elkaar op een manier waarbij zelfs de rijkste verbeelding te kort schiet.

Ook Hello Young Lovers, de twintigste en beste cd van dit excentrieke gezelschap, is er een die je met je eigen oren gehoord moet hebben voor je gelooft wat er allemaal op staat. De muziek waar de Sparks in grossieren is namelijk zo over the top dat zelfs een protserige groep als Queen er in vergelijking plots een subtiel folkgroepje bij wordt. Tel daarbij op de hilarische en messcherpe teksten van de groep en je krijgt een geheel dat nergens mee te vergelijken valt. 'Dick Around', het fenomenale openingssalvo van de nieuwe cd, zet de bakens uit: opera, musical, hardrock en pure pop- afgeroomd met een gevoel voor humor waar enkel Monty Python bij in de buurt komt. Ook de thema's die ze aansnijden zijn niet van aard dat je ze meteen op een popplaat verwacht. 'Perfume' gaat over hun bewondering voor vrouwen die geen kunstmatige geurtjes dragen, 'The Very Next Fight' is een pleidooi voor jaloezie, en het bitsige '(baby, baby) Can I Invade Your Country' is een ongebruikelijk expliciete afrekening met de veroveringszucht van de Verenigde Staten. De Sparks steken graag de draak met hiphoppers en rockers die pose belangrijker vinden dan inhoud. Op deze plaat vormt 'Rock Rock Rock' het wapen waarmee ze hun doelwit onderuit halen, een loodzware satire die het midden houdt tussen 'Mamma Mia! en cartooneske metal. De muziek is speels, inventief, absurd en briljant tegelijk. Je zit met een glimlach te luisteren die zich uitstrekt tot ver achter je oren, en weigert weg te trekken lang nadat de laatste noot is uitgestorven. Toch zijn de Mael Brothers buitengewoon ernstig in wat ze doen, is elke inval tot in de miniemste details uitgewerkt, en blijkt uit alles dat ze op een bezeten manier met hun vak in de weer zijn. Mochten de Sparks niet bestaan, dan had men ze moeten uitvinden. Met die bedenking dat naast Ron en Russell niemand zo prettig gestoord is om een groep als deze te kunnen bedenken. Hello Young Lovers is zo onomwonden briljant dat de concurrentie dit jaar wel mag inpakken. Buitengewoon, in alle betekenissen van het woord.

(Gut/ Bertus)

DOWNLOAD

'Dick Around', 'Perfume', 'The Very Next Fight', 'Rock Rock Rock', 'Metaphor'

'Here Kitty', 'As I Sit to Play the Organ at the Notre Dame Cathedral'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234