Zaterdag 12/06/2021

Meeste tweets zijn niet interessant (en hoe dan wel te tweeten)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Er worden per dag meer dan 340 miljoen tweets verstuurd, door 140 miljoen actieve gebruikers. Ieder van hen weet: niet iedere tweet is er één voor op een tegeltje. Integendeel, het grootste deel van de tweets is niet interessant. Dat besluit een onderzoek van Harvard Business Review.

Amper 36 procent van alle tweets blijkt het "waard te zijn om gelezen te worden". 39 procent van de tweets wordt als "wel oké" bestempeld en een kwart van alle tweets is oninteressant. "Dat is best weinig aangezien je op Twitter zelf kiest wie je wel of niet wil volgen", aldus de Harvard Business Review.

Onderzoek
Voor het onderzoek werd 1.443 twitteraars gevraagd om 43.738 tweets uit hun eigen netwerk te rangschikken in acht categorieën - zoals willekeurige gedachten, zelfpromotie of informatiedeling - om te bepalen wat voor tweets het meest gewaardeerd worden.

De willekeurige gedachten werden het vaakst als interessant aangemerkt. Het minst interessant vonden de respondenten de tweets die werden aangeduid als "aanwezigheidsmanagement": "goedemorgen wereld" of "twexit". De categorie "ik, nu", waaronder tweets vallen als "ik kijk nu naar" of "ik ben nu hier" (waaronder Foursquare-checkins) scoorde ook laag. Dat is opvallend, want Twitter was aanvankelijk hiervoor bedoeld: de twitteraars werd de vraag gesteld: "Wat ben je aan het doen?" Met klaagtweets - ga niet eten bij restaurant Het Vorkje - maakt de twitteraar zich doorgaans ook niet geliefd.

Aanbevelingen
De onderzoekers komen met een aantal aanbevelingen om interessanter te tweeten. Wees niet cryptisch of 'insiderig'. Gebruik niet te veel hashtags, en retweet niet uit een-op-een gesprekken. "Je moet je bewust zijn van je doelgroep en van de verschillende mensen die je tweets lezen", zegt een van de onderzoekers.

De onderzoekers maken de kanttekening dat de respondenten wellicht niet geheel representatief zijn voor de gemiddelde twitteraar, omdat ze vooral geïnteresseerd zijn in techniek en algemeen nieuws.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234