Vrijdag 30/07/2021

Meeste treinvertraging door defecte sporen

Defecte sporen, wissels en bovenleidingen veroor- zaken steeds meer trein- vertragingen. Voor het eerst is niet de NMBS, maar wel Infrabel verantwoordelijk voor de meeste vertragingen op het spoor.

Zaterdag 19 juli, in Aalter. Door een storing aan de wissels moeten de treinen tussen Brugge en Gent worden omgeleid. Net daarvoor is ook in het Oost-Vlaamse Denderleeuw een bovenleiding beschadigd, het treinverkeer valt stil. Minstens 650 mensen zitten vast op de snikhete treinen. Sommigen worden vervolgens naar het station van Denderleeuw geleid, anderen worden geëvacueerd naar Liedekerke. Ook elders op het net krijgen verschillende wissels problemen door de hitte.

Het spoor wordt nu al maanden geplaagd door storingen. Het aandeel van infrastructuurbeheerder Infrabel in de vertragingen is sinds februari van dit jaar significant toegenomen. Voor het eerst is het aandeel van Infrabel in de vertragingen groter dan dat van de NMBS, 33 tegenover 30 procent. Het aandeel van Infrabel is verdubbeld ten opzichte van 2012, toen defecte sporen nog maar 16 procent van de vertragingen veroorzaakten. In 2013 was het 21 procent.

Waarom krijgt Infrabel de problemen niet onder controle? "Wij hebben die cijfers ook vastgesteld. Maar het gaat om een momentopname. Het is te voorbarig om conclusies te trekken uit deze cijfers", zegt de woordvoerder van Infrabel Frédéric Petit.

Van een onderhoudsachterstand is volgens Petit geen sprake. "Wij moeten ons uiteraard schikken naar het investeringsplan van de spoorwegen. Toch blijven wij voortdurend investeren en werken aan de infrastructuur op het spoor."

Uit een rondvraag binnen de NMBS blijkt dat de installatie van de automatische remsystemen ETCS en TBL1+ aan de basis kunnen liggen. Door dodelijke treinongevallen als in Buizingen heeft de regering daarvan een prioriteit gemaakt. Hoe meer geld naar ETCS gaat, hoe minder naar de overige spoorwerken. Ook de concentratie van de seinhuizen zou aan de basis kunnen liggen. In 2005 is Infrabel gestart met de stapsgewijze concentratie van de toen nog 368 seinhuizen in België. Momenteel telt het Belgische spoorweg er minder dan vijftig.

Stiptheidscijfers

Uittredend Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) diende een schriftelijke vraag in naar de oorzaken. Hij maakt zich zorgen over de negatieve tendens. "De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die in december ingaat, wordt aangeprezen als het antwoord op de slechte stiptheidscijfers. Maar Infrabel mag de inspanningen van de NMBS niet ondergraven. Het is belangrijk dat het de onderliggende problemen aanpakt. Alleen zo zullen de treinreizigers een verbetering merken", zegt Van den Bergh.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234