Woensdag 29/09/2021

NMBS

Meeste treinen door rood licht in vijf jaar

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Vorig jaar zijn op het Belgische spoornet 92 treinen door een rood licht gereden. Dat is een forse toename tegenover 2014 (66 seinvoorbijrijdingen) en het slechtste resultaat in vijf jaar, zo blijkt uit gegevens van spoornetbeheerder Infrabel. Die benadrukt wel dat het aantal "potentieel gevaarlijke situaties" na zo'n seinvoorbijrijding verhoudingsgewijs daalt.

Het is het tweede jaar op rij dat het aantal seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen toeneemt. Infrabel wijst er wel op dat het aantal overschrijdingen bekeken moet worden op een totaal van zowat 1,3 miljoen treinen. Bovendien leidt een seinvoorbijrijding niet systematisch tot een gevaarlijke situatie, klinkt het.

Verhoudingsgewijs waren er vorig jaar zelfs minder "potentieel gevaarlijke situaties" dan in 2014, aldus Infrabel. Van de treinen die door een rood licht reden, stopten de meesten kort na het sein. Minder dan de helft (40 treinen) kwam op een risicovolle plaats tot stilstand, bijvoorbeeld een kruising met een ander spoor.

1,3 miljoenen treinen
"De absolute cijfers zijn niet goed", geeft Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit toe. Hij wijst er wel op dat het aantal overschrijdingen bekeken moet worden op een totaal van zowat 1,3 miljoen treinen. Bovendien leidt een seinvoorbijrijding niet systematisch tot een gevaarlijke situatie, klinkt het nog.

Die proportionele verbetering is volgens Infrabel te danken aan de veiligheidssystemen TBL1+ en ETCS. De spoornetbeheerder roept daarom op om de investeringen in die systemen "onverminderd voort te zetten".

Het Belgische spoornet is sinds eind vorig jaar volledig uitgerust met TBL1+, een systeem dat automatisch de noodrem in werking doet treden als de treinbestuurder niet tijdig reageert.

Tegen 2022 zou dat ook het geval moeten zijn met ETCS, een systeem dat permanent de toegestane maximumsnelheid van de trein weergeeft op een scherm in de stuurcabine, net zoals alle gegevens over de signalisatie langs het spoor. De locomotieven van alle spooroperatoren moeten normaal tegen eind dit jaar minstens TBL1+ aan boord hebben.

undefined

null Beeld kos
Beeld kos

22 gevaarlijke situaties

Spoorwegmaatschappij NMBS, die alle treinen al uitgerust heeft met minstens TBL1+, meldt in een apart persbericht een gelijkaardige tendens. Het aantal seinoverschrijdingen op de hoofdsporen steeg van 40 naar 53, waarvan er 46 gebeurden met een reizigerstrein. "Deze stijging heeft geen bijkomende gevolgen voor de veiligheid, aangezien het aantal potentieel gevaarlijke punten dat als gevolg daarvan bereikt werd, stabiel is gebleven", klinkt het daar. Voor 2015 gaat het om 22 potentieel gevaarlijke situaties.

Volgens Infrabel liggen "menselijke factoren" zoals verstrooidheid of een verkeerde inschatting van de situatie het vaakst aan de basis van een seinvoorbijrijding. Zowel de spoornetbeheerder als de NMBS meldt dat er extra maatregelen komen om het personeel extra te sensibiliseren, bijvoorbeeld via oefeningen op simulatoren.

null Beeld Photo News
Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234