Zondag 03/07/2022

Meeslepende verhalen uit Sicilië

opera

de munt brengt 'cavalleria rusticana' en 'pagliacci' in het koninklijk circus

Brussel / Van onze medewerker

Stephan Moens

Eén ding is zeker: met zijn imponerende decor voor Cavalleria rusticana en Pagliacci is Benoît Dugardyn er als een van de eersten in geslaagd de ruimte van het Koninklijk Circus in Brussel efficiënt en dramatisch te gebruiken. Stein Winge en Manfred Honeck vertellen daarin twee meeslepende verhalen. Een diepblauwe mediterrane hemel golft ver de zaal in, daaronder zuigt een oranje tong - of is het een traan, een bloeddruppel? - de blik van de arena de verte in. Boven de piazza van het Siciliaanse dorp, waar alles beheerst wordt door kerk en eer, gaat de zon op. Een man verlaat zijn minnares. Je weet op voorhand dat zoiets slecht zal aflopen, zeker als er nog een echtgenoot en een verloofde mee gemoeid zijn. En - we zijn in Sicilië - een Mamma.

Het is de grote verdienste van regisseur Stein Winge dat hij de fatale relaties tussen die personen dwingend gestalte geeft in een stijl die, zoals het leven in de mezzogiorno, tussen naturalisme en theatraliteit zweeft. Je ziet de zwakheid van het moederszoontje Turiddu, je herkent de onwrikbare weldenkendheid van moeder Lucia, de heerszuchtige lichtzinnigheid van Lola, de berekende jaloezie van Alfio. En vooral: je wordt overrompeld door de wanhopige tragiek van Santuzza. In Paoletta Marrocu, met haar donker-stralende stemkleur en haar perfecte legato, vindt de rol een nagenoeg ideale vertolkster.

Winge laat het volk uitgebreid over het toneel evolueren: in grootse processies en beweeglijke herbergscènes, als verbouwereerde toeschouwers bij het ultieme gevecht. Het koor van de Munt - dat overigens uitstekend, bij momenten zelfs indrukwekkend zingt - vindt maar zelden dezelfde natuurlijkheid; vele bewegingen lijken kunstmatig, sommige zelfs onhandig. Zelfs de priester spreidt niet de plakkerige routine van de plattelandspastoor tentoon. De overige bezetting staat doorgaans op een zeer hoog niveau, zonder daarom de emotionele impact van Santuzza te hebben. Maar César Hernández is een juist getypeerde Turiddu en Lado Ataneli een meer dan acceptabele Alfio. Manfred Honeck bereikt met het orkest van de Munt een klein mirakel: hij slaagt erin de gulpende emotie van de partituur in bedwang te houden en toch met ronde toon en grote zangerigheid in één teug te ontroeren.

Op het einde van Cavalleria rusticana staan de clowns al klaar voor Pagliacci. Dat is een stuk met een nog veel heikeler evenwicht tussen spektakel en tragedie. De tragedie moet blijken uit steelse blikken, weggemoffelde woorden en de dreigende muziek. Dat laatste gebeurt weer: ook hier treft Manfred Honeck de juiste, soms realistisch harde, soms bijna Weens-elegante toon; ook hier zijn er enkele uitstekende zangers te horen, vooral een zeer sterke en in zijn Vesti la giubba niet overdreven tranerige Richard Margison als Canio en een juist - tussen vulgariteit en naïeve hartstocht - getypeerde Angela Maria Blasi als Nedda.

Moeilijker ligt het hier op het toneel: het volk is hier zo penetrant aanwezig (en met name de vele kinderen op het toneel zijn veeleer een storend dan een verrijkend element) dat het eigenlijke drama soms onduidelijk wordt. Het zijn dan ook eerder individuele details die indruk maken, van de vogeltjes aan lange hengels en de truc met de twee rozen tot de tragikomische details van Canio: het kleine groene schminkkoffertje dat hij uit een grote kist opdiept of zijn grime, die hem, als hij voor de ultieme scène zijn pruik afzet, op de dood doet lijken, het personage dat beide eenakters van begin tot einde beheerst.

WAT: Cavalleria rusticana van Pietro Mascagni en Pagliacci van Ruggiero Leoncavallo WIE: solisten koor, kinderkoor en symfonieorkest van de Munt o.l.v. Manfred Honeck. WAAR EN WANNEER: Brussel, Koninklijk Circus. Nog voorstellingen op 9, 11, 13, 16 en 18 april om 20 uur en op 7 en 20 april om 15 uur ONS OORDEEL: Uitstekende muzikale interpretatie, met een fantastische Paoletta Marrocu als Santuzza.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234