Donderdag 24/06/2021

'Meer spektakel en open strijd'

Het mag niet te makkelijk zijn ook. En dus wordt drievoudig Tour-winnaar Chris Froome (31) volgende zomer niet op zijn wenken bediend. Minder aankomsten bergop, minder tijdritkilometers en minder kans om zijn ploeg het werk te laten doen. 'Dit is een uitnodiging om agressief te koersen.'

'Wat zou je veranderen aan het parcours als je zelf de pen in de hand mocht houden?' Chris Froome moest niet lang nadenken over onze vraag. Hij draaide zich naar de pancarte en wees naar de stippellijn tussen Parijs en Marseille. "In plaats van die transfervlucht naar Parijs zou ik hier een tijdrit leggen. Helemaal van beneden in Marseille tot hier boven in Parijs: dat zou fantastisch zijn."

Een tijdrit van bijna 800 kilometer? Dat is uiteraard niet ernstig te nemen, maar de boodschap erachter was dat wel: Froome had in de Tour van 2017 liever meer tijdritkilometers gezien. "Een proloog van 13 kilometer en dan nog een tijdrit van 23 kilometer, dat is niet veel."

De Brit hinkt op twee gedachten. Het parcours had beter gekund, maar zijn drie eindzeges hebben hem zo veel (zelf)vertrouwen gegeven dat hij niet meer gaat janken als hij zijn zin niet krijgt. "Ik ben enorm gemotiveerd voor volgende zomer. Ik wil die vierde keer winnen. Ik zal mijn voorbereiding moeten aanpassen aan het parcours, maar dat geldt voor iedereen."

Addertje onder gras

Minder trainen met de tijdritfiets dus en meer in de bergen, "want daar zal de Tour gewonnen en verloren worden". In theorie is dat geen slecht nieuws voor hem, want Froome is een van de allerbeste klimmers, maar er zit een addertje onder het gras. "Er zijn minder aankomsten bergop en dat heeft consequenties", meent Froome. "Het zal tactisch een andere race worden. Renners gaan niet meer wachten tot de slotbeklimming om hun move te plaatsen, er zal vroeger aangevallen worden. Het zal niet per se de sterkste klimmer zijn die deze ritten wint. Dit parcours nodigt uit om veel agressiever te koersen."

Nog iets wat de aard van de wedstrijd kan veranderen: het stijgingspercentage van de cols. De beklimmingen zijn in de komende Tour gemiddeld minder lang, maar wel een stuk steiler. "Op die cols kun je je team minder goed gebruiken", zei Froome. "Een treintje helpt je niet bij 20 procent. Het is ieder voor zich. In de Vuelta heb je dit soort cols vaker. Je ziet daar dat het tot grote tijdsverschillen kan leiden. En tot spektakel. Het wordt een opener strijd."

Om de voorspelbaarheid van de race nog meer te doorbreken, denkt ASO eraan om per ploeg slechts acht renners te laten starten in plaats van de gebruikelijke negen. Dat lijkt een maatregel die rechtstreeks gericht is tegen Froome en zijn oppermachtige Sky, maar de renner beweert er niet wakker van te liggen. "Negen man of acht man, dat maakt niet veel verschil. We rijden ook wedstrijden met zes renners en het resultaat is hetzelfde: op het einde winnen de sterkste renners en de sterkste ploeg."

Er werd gisteren veel gespeculeerd in Parijs, maar wat ons betreft, is Froome in 2017 opnieuw de topfavoriet voor Tour-winst. Uiteraard hoort daar ook een hoofdrivaal bij, en volgens de Brit is dat opnieuw Nairo Quintana. "Hij wordt weer een van mijn grootste uitdagers. Ik denk dat de rit met aankomst op de Izoard (2.360 meter hoog) een sleuteletappe wordt. Als Colombiaan is Quintana van nature goed aangepast aan die hoogte."

Zelf kijkt hij het meeste uit naar de rit met aankomst op La Planche des Belles Filles, in de Vogezen. "Daar heb ik goede herinneringen aan. In 2012 won ik er mijn eerste Tour-rit. Het is ook een goede zaak dat we al na vijf dagen een bergrit krijgen. Dat zal sneller voor duidelijkheid zorgen in het klassement en daardoor voor meer rust in het peloton. Ik hoop dat het zo minder gevaarlijk wordt en dat er minder gevallen wordt dan de vorige edities."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234