Maandag 26/07/2021

Meer reizigerstreinen door rood gereden in 2016

null Beeld photo_news
Beeld photo_news

Vorig jaar zijn op de hoofdsporen van het Belgische spoornet 91 reizigers-, goederen- en werktreinen voorbij een rood sein gereden. Dat is één geval minder dan in 2015, toen het hoogste niveau in vijf jaar werd bereikt. Er reden wel méér reizigerstreinen door het rood: 50 tegen 47. Bij een van de seinvoorbijrijdingen, op 5 juni in Saint-Georges-sur-Meuse, reed een passagierstrein in op een goederentrein. Er vielen 3 doden en 9 zwaargewonden.

Spoornetbeheerder Infrabel, die de cijfers vandaag communiceerde, spreekt voor het totale aantal seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen van een stabilisering tegenover 2015.

Het aantal goederentreinen dat voorbij een rood sein reed, daalde fors: van 29 in 2015 naar 19 vorig jaar. "Onder meer een gevolg van campagnes rond verhoogde waakzaamheid", aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Aan de andere kant steeg het aantal seinvoorbijrijdingen door zowel werktreinen (van 15 naar 22) als reizigerstreinen (47 naar 50). In 2015 reed er daarenboven nog een bedrijfstrein door het rood.

Niet elke seinvoorbijrijding leidt tot een gevaarlijke situatie. Vaak stopt de trein kort na het sein. Toch steeg ook het aantal treinen dat op een risicovolle plaats tot stilstand kwam, zoals een kruising met een ander spoor, vorig jaar: van 40 naar 42. Een van de gevallen leidde tot de dodelijke aanrijding in Saint-Georges-sur-Meuse.

Beelden van de dodelijke aanrijding in Saint-Georges-sur-Meuse. Beeld BELGA
Beelden van de dodelijke aanrijding in Saint-Georges-sur-Meuse.Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Menselijke factoren

Volgens Infrabel liggen meestal "menselijke factoren" aan de basis van een seinvoorbijrijding: verstrooidheid of een verkeerde inschatting van de situatie door de treinbestuurder of de seinhuisbediende. Veiligheidssystemen zoals TBL1+ en ETCS helpen om het risico op seinvoorbijrijdingen fors te verminderen, of om ervoor te zorgen dat de trein stopt voordat hij een risicovolle plaats bereikt.

Elke dag rijden er gemiddeld 3.600 reizigerstreinen en 400 goederentreinen op de hoofdsporen van het Belgische netwerk. Op jaarbasis komt dat overeen met ongeveer 1,3 miljoen treinen.

NMBS ziet minder gevaarlijke situaties ontstaan

Het aantal seinvoorbijrijdingen door treinen met NMBS-bestuurders is vorig jaar stabiel gebleven. Voor het tweede jaar op rij daalde het aantal potentieel gevaarlijke situaties na zo'n voorbijrijding. Dat stelt spoorwegmaatschappij NMBS, nadat spoornetbeheerder Infrabel de globale cijfers voor seinvoorbijrijdingen had vrijgegeven.

"Positief is dat het aantal bereikte potentieel gevaarlijke punten opnieuw licht is gedaald", duidt de NMBS. Nog in 21 gevallen van seinvoorbijrijding kwam de trein pas tot stilstand op een potentieel gevaarlijke plek, zoals na een kruising met een ander spoor. In 2015 gebeurde dat 22 keer.

"Deze laatste vaststelling is belangrijk voor de veiligheid van het spoorverkeer", stelt de NMBS. "De veiligheidssystemen dienen immers te voorkomen dat gevaarlijke punten bereikt worden."

De spoorwegmaatschappij is bezig het veiligheidssysteem ETCS te installeren op haar treinen. Dat systeem monitort de snelheid voortdurend en remt de trein indien nodig af. Het gaat een stap verder dan het huidige systeem, TBL1+.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234