Woensdag 08/02/2023

NieuwsVerkeersveiligheid

Meer ongevallen met speedpedelecs: ‘Acht op de tien slachtoffers zijn mannen tijdens woon-werkverkeer’

Er gebeuren meer ongevallen met speedpedelecs dan vroeger, maar het totale aantal valt best mee.  Beeld ThinkStock
Er gebeuren meer ongevallen met speedpedelecs dan vroeger, maar het totale aantal valt best mee.Beeld ThinkStock

Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel de snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijken de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn.

Arno Jaspers

Het totale aantal letselongevallen met speedpedelecs groeide van 93 in 2018 naar 325 ongevallen in 2021. In de eerste helft van dit jaar gebeurden wel al 249 ongevallen. Dat is een logisch gevolg van de flinke toename in inschrijvingen en de betere ongevallenregistratie. Elk jaar komen er ongeveer 13.000 speedpedelecs bij, in 2021 goed voor zo’n 50.000 stuks. Opvallend is dat de ongevallen met deze fietsen, die tot 45 km per uur kunnen rijden, voornamelijk voorkomen bij mannen. Maar liefst 80 procent van de slachtoffers is man, in vergelijking met 46 procent bij de gewone elektrische fietsen die maximaal tot 25 km per uur ondersteund worden.

Vooral oudere mannen

Verder valt het op dat ook het leeftijdsprofiel van de slachtoffers met de speedpedelec sterk afwijkt van dat van andere fietsers. Op de gewone fiets zien we een ongevallenpiek bij schoolgaande jeugd tussen 15 en 19 jaar met een stagnatie vanaf 30 jaar. Bij de elektrische fiets ligt de piek tussen de 50 en 70 jaar. Het aandeel van de speedpedelec neemt sterk toe vanaf 24 jaar, met een piek op 45-54 jaar. Fietsers van 45 tot 60 jaar maken de helft van de slachtoffers uit. Hiermee bevestigt de statistiek dat het hoofdzakelijk de actieve bevolking is die speedpedelecs gebruikt als alternatief voor de auto op het woon-werktraject.

Ongevallen met speedpedelecs gebeuren ook vaker buiten de bebouwde kom (39 procent) dan ongevallen met een klassieke fiets, al vindt de overgrote meerderheid wel plaats op het fietspad (60 procent). Vermoedelijk is het merendeel van de ongevallen enkelzijdig zonder andere slachtoffers, al wordt dit type ongeval amper geregistreerd. Bij de botsingen tussen twee bestuurders komt het het vaakst tot aanrijdingen tussen speedpedelecs en auto’s (39 procent). Andere fietsers staan met 26 procent op de tweede plek en merkwaardig genoeg komt het ondanks het relatief kleine aantal speedpedelecs vaak tot onderlinge aanrijdingen (8 procent).

Plaats op de weg

Vanwege het snelheidsverschil met andere gebruikers van het fietspad heeft de speedpedelec geen al te beste reputatie. Verder onderzoek moet uitwijzen of de speedpedelec wel degelijk gevaarlijker is dan gewone elektrische fietsen. Uit buitenlands onderzoek blijkt wel dat de ernst hoger ligt bij enkelzijdige ongevallen. Dat kan verklaard worden door de hogere gereden snelheden.

Vias raadt lokale wegbeheerders aan zowel speedpedelecs als bromfietsen klasse B vaker van het fietspad te weren in de bebouwde kom. Dat zou de verkeersveiligheid ten goede komen, vooral op plekken waar de fietspaden smal zijn en waar er veel fietsverkeer is. Belangrijk hierbij is dat het gemotoriseerde verkeer op de rijbaan dan rekening houdt met de speedpedelecs. Nog al te vaak zijn automobilisten zich er niet van bewust dat speedpedelecs reglementair op de rijbaan mogen rijden.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234