Vrijdag 07/08/2020

'Meer liefde, dat hebben we nodig'

In Nederland is hij een superster. Volgt eenzelfde status in ons land? De nabije toekomst zal het zeggen. Zaterdag is Typhoon de blikvanger op een Nederhopevenement in de AB. 'Ik zou in elke hoek en nis van de wereld mijn boodschap van liefde willen brengen.'

Twee jaar geleden nam het leven van de Zwolse rapper Typhoon een verrassende wending. Met Lobi da Basi - Surinaams voor "liefde is de baas" - scoorde Glenn de Randamie (32) onverwacht een voltreffer in de albumcharts. Die plaat schopte het uiteindelijk bij muziekblad OOR tot één-na-beste album van 2014, en op de 3FM Awards was hij net zo'n grote held als zijn Vlaamse tegenhanger Tourist LeMC op de MIA's. Daar deed hij een opmerkelijke oproep om "te investeren in de liefde, precies in een tijd waarin het lijkt te draaien om angst". Verder grossiert Typhoon in nominaties en prijzen, zoals de Grote Prijs van Nederland en de Zilveren Harp. Niet slecht voor een rapper die stottert. Doodgemoedereerd reageert hij daarop: "Ik noem het humor van God: hoe maak je van een stotteraar een taalkunstenaar?"

In de documentaire Typhoon, Blues & Blessings, een portret van filmmaker Herbert Alfonso, wordt die persoonlijke zoektocht naar liefde van De Randamie getoond. Alfonso volgde hem met de camera tijdens het zoeken naar inspiratie, maar blikt ook de bikkelharde strijd van het artiestenleven in, en focust op het ontluiken van een megatalent. Zes jaar lang werd hij gevolgd in Suriname, New Orleans, maar ook gewoon thuis in Zwolle. In de docu is te zien hoe succes hem in sneltreinvaart overvalt, en waar hij als mens zijn geluk vindt.

Verkeerde afslagen

Binnen afzienbare tijd zou er een vervolg moeten komen op zijn vorige succesplaat: Moro Lobi gaat die heten, ofwel "meer liefde". Die titels geven weer waar het bij Typhoon, en bij uitbreiding bij De Randamie, om draait. Liefde, dus. "In de liefde heb ik veel verkeerde afslagen genomen", grinnikt hij. "Maar ik ben ervan overtuigd dat liefde het enige is dat ons allemaal kan binden. Noem me een hippie, maar ik geloof dat we van nature liefdevolle wezens zijn. Alleen: af en toe moet iemand ons daar weer op wijzen. Ik denk oprecht dat mijn muziek daar een rol in kan spelen. Als kunstenaar breng ik een boodschap van liefde. Maakt niet uit waar we spelen, of voor hoeveel duizenden mensen: liefde is wat ik kom brengen. Je kunt makkelijk cynisch doen over mijn teksten, maar het gaat mij juist om de dialoog tussen artiest en publiek.

"Wat we nodig hebben, is meer begrip, zeker in deze tijden. Leer de ander te begrijpen, en daarmee ook jezelf. De songs op de volgende plaat zullen trouwens gaan over bepaalde kantjes van onze menselijkheid die we niet graag omarmen. De angst om niet gehoord of bevestigd te worden. De nood om geliefd te zijn. En onze nood om nieuwe religies te blijven creëren: we zoeken dwangmatig naar de gekste manieren om gezond te leven, om langer te leven en om meer te lijken op de persoon die we idealiseren via verschillende media."

Wie Glenn de Randamie zelf is, laat zich minder makkelijk raden. Zijn achtergrond is er een van tegenstellingen. "Ik ben tweede generatie Surinamer en groeide op in het witste stukje Nederland, in een dorp op de Veluwe - zelfs de betekenis van mijn platentitels moest ik ooit vragen aan een dorpshoofd in Suriname. (lacht) In Suriname hoorde ik de stroomversnelling, de krekels en de kikkers, toen ik de songs voor Lobi da Basi schreef. Pas op dat moment kreeg ik een openbaring, wist ik waar het leven écht om draaide. Lobi da Basi: de liefde heerst over alles."

Die plaat volgde niet voor niets zeven jaar na zijn debuut Tussen licht en lucht. Het bleek een geval van reculer pour mieux sauter, gelooft Typhoon. "Ik was veel te hard gegaan", zegt hij vandaag. "Daar heb ik jaren geleden een fikse prijs voor betaald. Ik verdronk in de schulden, heb lang geen eigen vaste verblijfplaats gehad. Mijn enige geluk: ik was huisloos, maar niet thuisloos.

"Waar ik sliep? Overal en nergens. De reden waarom ik geen appartementje kon huren: ik was gewetensbezwaarde, omdat ik geen vingerafdrukken in mijn paspoort wilde. Om een huis te huren of zelfs maar om te factureren voor mijn optredens, bleek dat nodig. Toch verzette ik me daar tegen. Ik vind niet dat de overheid zo met zijn vrije burgers mag omgaan, zeker omdat de techniek niet toereikend was.

"Om die reden wilde ik weten wat hun werkelijke motivatie is. Vergeet niet: informatie is naast olie het nieuwe goud, hè. Hoe meer gegevens iemand over je bezit, hoe sterker die staat. Vandaag wordt de kaart van de veiligheid erg slinks uitgespeeld om meer info te vergaren. Helaas: door mijn keuze om tegendraads te zijn, werd het moeilijk om te reizen. Jammer, want reizen gaat volgens mij juist gepaard met groei. En als artiest moét je voortdurend groeien, dus moet je reizen. Van België tot Australië en New Orleans heb ik indertijd inspiratie opgedaan."

Opgegroeid in 't Harde

Gelukkig was ook zijn familie altijd van grote tel in zijn muzikale carrière. De Randamie groeide op in het Veluwse dorpje 't Harde en komt uit een muzikale familie. Zijn vader speelde gitaar en saxofoon, zijn moeder zong in een koor, de broers Kevin en Earlrandall rappen en zijn zus Sharon is r&b-zangeres.

Ook vandaag laat hij zich nog door hen omringen. "Mijn broers zijn rappers: je kent ze misschien als Blaxtar en O-Dog. Mijn zus Sharon verzorgt vandaag mijn management. En mijn vader is tegelijk mijn chauffeur. Ik vind het heel belangrijk om mensen rond me te verzamelen, die ik meer dan wie ook vertrouw, van wie ik hou. Je ziet het nu zelf: liefde is de baas."

Lobi da Basi is verschenen bij Top Notch. Tyfoon speelt op 28/5 in de AB tijdens een Nederhopevent in samenwerking met De Melkweg met onder meer Weval, Opgezwolle, Jameszoo en Jungle By Night, abconcerts.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234