Donderdag 26/05/2022

Tax shift

Meer jobs? Ondernemers: "We beloven niets"

De Fina-raffinaderij van Antwerpen Beeld Photo News
De Fina-raffinaderij van AntwerpenBeeld Photo News

Meer jobs in ruil voor verlaagde RSZ-bijdrages: dat is waar de regering-Michel op hoopte. Maar ondernemers gaan hard op de rem staan, zo blijkt uit een rondvraag. Extra werkgelegenheid? "Wij kunnen niets garanderen".

DOMINIQUE SOENENS EN LIEVEN DESMET

"De lastenverlaging is een prima maatregel, maar laat het duidelijk zijn: dit is niet het jobfeest dat de regering ervan maakt." Daniëlle Vanwesenbeeck, zaakvoerster van MASTERmail, een kmo met zeventien werknemers, verwoordt perfect het gevoel dat bij heel veel ondernemers leeft. Als de regering denkt dat de lastenverlaging automatisch wordt vertaald in 'jobs, jobs, jobs', dan heeft ze het verkeerd voor.

De verlaging van de RSZ-bijdrage van 33 naar 25 procent is een maatregel die ondernemers toejuichen, dat zeker. Maar meteen voegen ze eraan toe dat die verlaging geen enkele garantie biedt op jobs.

Wouter Torfs (schoenen Torfs): "Ik heb iets tegen de simplistische redenering dat een lastenverlaging automatisch tot jobs moet leiden. Zo eenvoudig werkt het natuurlijk niet. Geen enkele werkgever kan die garantie geven. Wat deze maatregel doet, is zuurstof geven aan de economie, en dat is belangrijk." Fernand Huts, CEO van logistiek bedrijf Katoen Natie: "De industrie zit al heel lang te wachten op een lastenverlaging. Maar of er extra jobs komen, kun je niet zeggen. Dat hangt van te veel factoren af." Bij Volvo Cars Gent klinkt eenzelfde geluid.

Stevige slok op de borrel

Verschillende beursgenoteerde Belgische bedrijven reageren nog niet. Zij willen eerst berekenen welke impact de maatregel voor hen zal hebben. Aan uitspraken over jobcreatie willen ze zich al helemaal niet wagen.

Nochtans is de lastenverlaging die premier Charles Michel (MR) presenteert niet bepaald een kleinigheid. Volgens berekeningen van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) daalt de loonkostenhandicap tegenover het buitenland van 16 naar 10 procent door de maatregelen. Niet mis.

Een concreet voorbeeld: een werknemer met een brutoloon van 2.785 euro kost een werkgever op jaarbasis bijna 2.000 euro minder. Voor een middelgrote onderneming met enkele honderden werknemers een stevige slok op de borrel. Nog concreter: voor Volvo Cars Gent betekent de maatregel een besparing van 17 miljoen euro, op basis van een loonsimulatie van sociaal secretariaat SD Worx. Voor een bank als Belfius komt het neer op een verschil van 36 miljoen euro.

Mooie bedragen, maar of ze ook gaan resulteren in extra jobs dan wel in extra dividenden, is maar de vraag. Extra zuurstof levert de maatregel wel op voor bedrijven. De concurrentiekracht van de Belgische ondernemingen gaat erop vooruit. Maar de maatregel doet weinig of niets aan de tewerkstelling van laaggeschoolden, voor wie vandaag al heel wat lastenverlagingen gelden. Aan hen gaan de ingrepen grotendeels voorbij, terwijl zij het meest baat hebben bij lagere loonkosten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234