Dinsdag 22/06/2021

Meer Duits zelfvertrouwen met Einstein en Katarina Witt

Media voeren peperdure 'voel je goed'-campagne

Brussel / Berlijn

Eigen berichtgeving

Nu de politici er maar niet in slagen een regering te vormen, hebben de Duitse media er iets op gevonden om het zelfvertrouwen van de Duitsers op te krikken. Een campagne van 30 miljoen euro moet het land uit zijn politieke en economische depressie tillen.

Het trotse Duitsland, dé grootmacht binnen de Europese Unie, leed er al onder dat het een recordcijfer van vijf miljoen werklozen moest presenteren en nu heeft de kiezer het land ook nog aan de rand van de onregeerbaarheid geduwd. Daar moet wat tegen gedaan worden, hebben 25 Duitse mediahuizen en uitgevers gedacht en ze hebben de handen in elkaar geslagen.

In kranten, weekbladen en bioscopen verschijnen sinds begin deze week grote advertenties in het kader van de actie Du bist Deutschland. Die moet de Duitsers overtuigen dat ze helemaal niet zo slecht zijn als ze zelf denken. De campagne wil de strijd aanbinden tegen nationaal pessimisme en verslagenheid.

De actie doet een beroep op een aantal BD's (bekende Duitsers) die allemaal moeten helpen om het zelfvertrouwen van de natie weer op peil te krijgen. Dat kan Albert Einstein zijn, die de Duitsers de boodschap brengt: 'Zichzelf onderschatten brengt helemaal niets op.' Maar er zijn ook sportberoemdheden bij zoals de populaire olympische schaatskampioenen Claudia Pechstein en Katarina Witt. En ook Beethoven, Michael Schumacher, Oliver Kahn en zelfs een anonieme zuigeling doen mee aan de mentale volksverheffing.

Bij de opening van de campagne zei Bernd Kudrun van de uitgeversgigant Gruner + Jahr: "Duitsland haalt zichzelf altijd naar beneden. Wij willen een impuls geven tot meer zelfvertrouwen en motivatie. Elk individu moet worden aangemoedigd om het land mee uit de crisis te trekken."

De campagne loopt tot het einde van het jaar en moeten tegen dan toch een groot deel van de 82 miljoen Duitsers bereikt hebben. Aan de actie gaat decennialang zielenonderzoek in Duitsland vooraf, waaruit een inherent nationaal pessimisme is gebleken en een term als 'Deutsche Angst' is ontstaan. Een tijdje geleden heeft een onderzoek nog uitgewezen dat slechts 21 procent van de Duitsers tevreden is met zijn leven.

De campagne had eigenlijk vroeger moeten beginnen, maar werd uitgesteld wegens de parlementsverkiezingen van 18 september. Door de verwarrende verkiezingsuitslag kon deze campagne echter niet beter getimed zijn. Het zijn vooral de mensen rond die verkiezingen die door Peter Steinke van de krant Frankfurter Rundschau de zwarte piet krijgen toegespeeld. "Toegegeven, wij Duitsers houden van jammeren, maar politici en zakenlui hebben in grote mate schuld aan het nationale pessimisme. Zij blijven maar zeggen dat we boven onze middelen leven. Het is zoals de baas die tegen zijn bediende zegt dat hij te duur is en wellicht zal ontslagen worden en dan verwonderd doet dat die man niet gemotiveerd is." (FS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234