Donderdag 23/09/2021

NieuwsOnderwijs

Meer dan zeven op tien leerkrachten vinden druk te hoog, een derde riskeert een burn-out

. Beeld Thinkstock
.Beeld Thinkstock

Meer dan zeven op de tien leerkrachten zijn ontevreden over de werkdruk, en een op de drie riskeert een burn-out. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven die de druk bij het onderwijspersoneel onder de loep nam. ‘De cijfers zijn dramatisch’, zegt expert Ralf Caers.

Algemene ontevredenheid, te veel stress en een hoge kans op uitvallen. Een nieuwe studie van de KU Leuven, Odisee Hogeschool en ACOD Onderwijs bij 3.700 respondenten komt met zorgelijke bevindingen uit het Vlaamse onderwijs. “Ongeveer 70 procent van het onderwijspersoneel geeft aan dat ze ontevreden is over de werkdruk”, zeggen Ralf Caers en Cindy Moons, professoren aan de KU Leuven. “Zulke cijfers zijn we nog nooit tegengekomen.”

Bijna de helft van het personeel zegt ook vaak of altijd na acht uur ’s avonds aan het werk te zijn, 45 procent werkt op zondag en 57 procent komt bijna nooit tot rust tijdens de week. Volgens de onderzoekers heeft die als gevolg dat het personeel niet voldoende kan loskoppelen van het werk, wat dan weer weegt op het privéleven. “Dat leidt tot een vicieuze cirkel waarin er te weinig tijd is om te herstellen, waardoor de draagkracht afneemt en de draaglast nog zwaarder aanvoelt”, zegt Moons. Bovendien is een minderheid van onderwijzers tevreden over de kwaliteit van hun werk (45 procent) en is ook de kans op een burn-out reëel: respectievelijk 17,3 en 10,2 procent van het personeel loopt een hoog of zeer hoog risico om op die manier uit te vallen. Dat risico is bij mannen even groot als bij vrouwen, en even hoog bij jongeren als bij ouderen.

Extra personeel

Een rechtstreekse link tussen de coronacrisis en de hogere cijfers is volgens de studie niet te maken – daarvoor ontbreekt de data. “Maar als we eerlijk zijn, dan zijn er meer drijfveren om te vermoeden dat die mensen harder hebben gewerkt dan de periode daarvoor”, benadrukt Caers. Om de werkdruk te doen dalen, vindt hij, moet er extra personeel komen. “Zowel onderwijzend als ondersteunend. Uit de studie blijkt dat er een grote ontevredenheid heerst over de werkverdeling. Daarom moeten we ons afvragen hoe leerkrachten kunnen terugkeren naar hun kerntaken en hoe ze die ten volle kunnen uitvoeren.”

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) reageert dat hij fors wil investeren in extra helpende handen. “We voorzien volgend schooljaar 85 miljoen voor de Bijsprong, waarbij er extra mensen bijspringen in de klas om bijvoorbeeld te helpen bij de leerachterstand”, klinkt het. “En er is 15 miljoen voorzien voor het Lerarenplatform in het basisonderwijs, dat we meteen voor 3 jaren verlengen.” Via dat platform kunnen basisscholen voor de duur van één schooljaar leerkrachten kunnen aanwerven om afwezige collega’s te vervangen. “Zo vermijden we dat er gaten vallen als een leerkracht wegvalt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234