Zondag 26/09/2021

NieuwsKleingeld

Meer dan 9.000 sociale fraudeurs verklikt en bijna helft mediabudget werd in 2020 besteed aan online reclame

Er gaat steeds meer mediabudget naar online reclame waaronder 'paid search': reclame op zoekmachines zoals Google. Beeld AP
Er gaat steeds meer mediabudget naar online reclame waaronder 'paid search': reclame op zoekmachines zoals Google.Beeld AP

Meer dan 9.000 sociale fraudeurs verklikt

Vorig jaar is een recordaantal van 9.164 meldingen binnengelopen bij het Meldpunt voor een Eerlijke Concurrentie. Mensen en bedrijven kunnen daar sociale fraudeurs verklikken. Dat meldt De Tijd gisteren.

Meer dan de helft (4.798) van de meldingen ging over zwart- en sluikwerk. Er waren ook 2.023 meldingen over inbreuken op coronamaatregelen.

Zeven op de tien meldingen doorstaan een eerste analyse, waarna een grondiger onderzoek volgt door de inspectiediensten. De meldingen brachten de voorbije jaren al tientallen miljoenen euro’s op.

Bijna helft van mediabudget werd in 2020 besteed aan online reclame

De digitale media waren in het coronajaar 2020 goed voor 44 procent van de totale mediabestedingen, een stijging met 3 procent. In absolute cijfers gaat het om een status quo tegenover 2019. Dat blijkt uit de resultaten van de 11de editie van de Matrix-studie, uitgevoerd door de Belgian Association of Marketing (BAM).

De 920 respondenten, onder wie 523 adverteerders, gaven aan dat zij in de verdeling tussen media meer hadden voorbehouden voor digitaal dan ooit tevoren, namelijk 44 procent van het totale mediabudget. In absolute cijfers betekent dat 732 miljoen euro, in 2019 was dat 731 miljoen. Een cijfer dat dus stabiel blijft, ondanks het uitdagende coronajaar.

Wat opvalt is dat social en display, de zogenaamde banners op internetwebsites, het met telkens plus 10 procent goeddeden in 2020. Reclame via sociale media is goed voor 28 procent van de totale uitgaven aan reclame, display voor 17 procent. Ook paid search (18 procent) scoort goed.

Native advertising, waarbij een merk, product of dienst op subtiele wijze onder de aandacht gebracht wordt op websites, en video kenden een iets minder jaar. Native advertising is nog goed voor 6 procent van het totale reclamebudget, video voor 11 procent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234