Dinsdag 19/11/2019

Vijf vragen

Meer dan 1.000 weglopers per jaar: Child Focus lanceert game

Voorstelling van de game ‘Missing’ van Child Focus. Beeld Photo News

Jonge weglopers vormen het grootste probleem bij Child Focus. Tegelijk bereik je jongeren niet makkelijk preventief. Dat kan de game ‘Missing’ misschien wel, denkt Nel Broothaerts, chief prevention & development officer. 

Hoe groot is het weglopersprobleem eigenlijk?

“Binnen alle dossiers die wij bij Child Focus behandelen, zijn weglopers de grootste categorie. Om een idee te geven: vorig jaar behandelden we 1.098 dossiers rond weglopers, waarbij 927 jongeren waren betrokken. Dat is jaarlijks een grote groep jongeren die van thuis of de instelling waar ze verblijven weglopen. Vandaar dat we besloten hebben er preventief op in te zetten.”

En dan roept iemand: ‘Een game!’

We zijn gaan samenzitten met onze collega’s die de dossiers behandelen, en hebben bekeken waar de noden liggen en hoe we onze doelgroep het best konden bereiken – jongeren zijn een lastige groep om te bereiken, zeker als je een gelaagde boodschap wilt brengen. We zijn dus uitgekomen bij de ontwikkeling van een ‘serious game’, omdat gamen dicht bij de leefwereld van jongeren ligt, zowel van jongens als van meisjes, en een kans biedt om te sensibiliseren, rekening houdend met hun relatief korte aandachtsspanne.”

Hebben jullie jongeren daarbij betrokken?

“Wij hebben de verhaallijn ontwikkeld op basis van bestaande, geanonimiseerde dossiers, maar we hebben jongeren natuurlijk van nabij betrokken bij de rest van het proces: de mood boards, de keuze van de visuals, het daadwerkelijke testen van de game. Dat waren niet noodzakelijk jongeren die al eens waren weggelopen. Jongeren uit alle lagen van de maatschappij worden weleens geconfronteerd met weglopen, of denken daar weleens aan.”

Spelletjes zijn pas leuk als er een beloning aan vasthangt. Hier ook? 

‘Missing’ is een soort van detectivespel. Je bent de beste vriend van Isaak, die vermist is – hij is van huis weggelopen. Er is paniek in het gezin, en als goede vriend ga je hem zoeken. Via aanwijzingen volg je zijn route, en afhankelijk van de keuzes die je maakt zal Isaak met veel dingen geconfronteerd worden of zal het voor hem nogal meevallen. 

“De toekomst van je vriend ligt in je handen. Het is gebleken dat dat belonend genoeg is voor jongeren, je vriend redden. Je kunt trouwens niet echt falen in het spel, dat vonden we belangrijk. De onderliggende boodschap luidt: als er hulp wordt gezocht, is alles op te lossen.

“Uit onderzoek dat we in 2016 deden, weten we dat de meeste jongeren weglopen ván een situatie en niet concreet plannen waarnaartoe, en dus met meer risico’s worden geconfronteerd. Jongeren die het spel voor ons getest hebben, zeiden na afloop: ‘Goh, eigenlijk had ik daar nooit bij stilgestaan.’

‘Missing’ moet nu natuurlijk viraal gaan. Hoe gaat u dat doen?

“We verspreiden het spel zoveel mogelijk. We willen samenwerken met YouTubers, met influencers die gespecialiseerd zijn in gamen. We gaan hen vragen het spel te spelen en hun volgers er zo toe aan te zetten het ook te spelen. We kijken naar scholen om het spel als didactisch materiaal te gebruiken. Alle mogelijke vormen van samenwerking zijn positief.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234