Maandag 23/11/2020

Meer bus en minder beton, dát zou files oplossen

Amper tien dagen nadat Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) extra spitsstroken aankondigde om de avondspits uit Brussel vlotter te doen verlopen, wil de regering nu ook de Brusselse ring verbreden. Maar het aanleggen van extra rijstroken is geen oplossing voor het bumperkleven in en rond de hoofdstad. Dat zeggen milieu- en mobiliteitsvereningen.

Brussel is niet alleen de Europese hoofdstad, maar ook de filehoofdstad van Europa en Noord-Amerika, zo meldden Amerikaanse wetenschappers vorige week. Hoog tijd dus voor ingrijpende maatregelen. Als het van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) afhangt, wordt het noordelijke deel van de Brusselse ring (RO), tussen de E40 in Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe, grondig hertekend. Bedoeling is het lokale en het doorgaande verkeer te scheiden.

In een strategisch milieueffectenrapport komt een verbreding van de ring alvast naar voren als beste optie. Een werk van lange adem, en dus bestelde Vlaams minister Crevits alvast de aanleg van nieuwe spitsstroken op de E40 en de E314. De stroken moeten de uittocht uit de hoofdstad vlotter laten verlopen.

Maar is het bouwen en inrichten van extra rijstroken de oplossing om de files rond de hoofdstad aan te pakken? Neen, zegt Modal Shift, een samenwerkingsverband van diverse milieu- en mobiliteitsverenigingen. Zij hielden gisteren een studiemiddag in het Vlaams parlement.

"De discussie over extra rijstroken is het verhaal van de kip of het ei. Op korte termijn worden de files kleiner, maar binnen enkele jaren zijn die rijstroken weer verzadigd", zegt Johan De Mol van het Instituut voor duurzame mobiliteit (UGent). "Als pendelaars merken dat de reistijden via de ring korter zijn geworden, zal een deel van hen opnieuw overstappen van het openbaar vervoer naar de wagen. Gevolg? Binnen 3 jaar is 40 procent van de extra capaciteit weer ingenomen. Op lange termijn betekent dat opnieuw langere files en een samenleving die meer afhankelijk wordt van de wagen en fossiele brandstoffen."

1 miljard

De organisaties van Modal Shift pleiten voor duurzame alternatieven. Zo zou Brussel een stadstol kunnen heffen. Die maatregel zorgde onder meer in Stockholm en Londen voor een pak minder files. Bruno De Borger, professor Transeconomie aan de Universiteit Anterpen (UA), pleitte gisteren dan weer voor een minder gunstige bedrijfswagentaks.

Zelf denkt het Instituut voor duurzame mobiliteit aan een uitbreiding van het openbaar vervoer in Brussel. "Tot in 2003 investeerde toenmalig mobiliteitsminister Steve Stevaert haast enkel in het openbaar vervoer. Daarna is de slinger helemaal naar de andere kant overgeslagen. Sinds 2007 investeerde de Vlaamse overheid alleen maar in beton", zegt De Mol scherp.

Die kritiek veegt minister Crevits echter meteen van tafel. "Vlaanderen investeert 1 miljard euro in het openbaar vervoer. Dat is veel meer dan wat de wegen krijgen", aldus haar kabinet. Volgens de minister zal het autoverkeer sowieso toenemen, ongeacht de ingrepen die nu op tafel liggen. "We kunnen er dus maar beter voor zorgen dat het verkeer ook veilig verloopt. Net daarom is het opsplitsen van lokaal en doorgaand verkeer zo belangrijk. Minder ongevallen betekent minder files."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234