Donderdag 02/04/2020

Meer bezoekers voor Kaaitheater

Brussels 'Kunstenaarscentrum' wordt weer actiever als producent

Het Brusselse Kaaitheater blikt tevreden terug op zijn eerste volledige seizoen onder leiding van Johan Reyniers en Agna Smisdom. Ondanks een programma met minder gevestigde namen kwamen er meer toeschouwers dan het jaar voordien. Volgend seizoen ligt de klemtoon als vanouds op theater en dans. De muziekwerking wordt uitgebreid en krijgt een ander accent.

Eind 1997, begin 1998 ging er een schokgolf door het Kaaitheater. Na het ontslag van Hugo De Greef, directeur en stichter van het Brusselse 'kunstenaarscentrum', verdween ook zijn eerste opvolger Guy Gypens van het toneel. Met Johan Reyniers en Agna Smisdom als artistieke leiders lijkt de rust weergekeerd. Even was het afwachten: het programma van het voorbije seizoen bevatte, naast vaste waarden als Rosas, Needcompany en Jan Fabre, voor Brussel nieuwe namen als de choreografen Raimund Hoghe, Jérôme Bel en Emio Greco. Het publiek werd er niet door afgeschrikt: 38.000 bezoekers voor het eigen Kaaitheater-programma is 5.000 meer dan tijdens het laatste door De Greef samengestelde seizoen.

Net als De Greef 'kiezen' Reyniers en Smisdom voor bepaalde artiesten. Het ligt niet in hun bedoeling 'alles' te tonen. Internationaal werk en Nederlandstalige producties, gevestigde namen en jonge artiesten, theater, dans en muziek houden elkaar in evenwicht. Na een rustiger seizoen als producent staan er in 1999-2000 evenveel eigen producties en coproducties als gastvoorstellingen op het programma.

Peter Verhelst schreef Red Rubber Balls, een soort sequel op zijn Romeo en Julia-bewerking die door Het Zuidelijk Toneel werd geënsceneerd. Een dansvoorstelling in een choreografie van Thierry Smits is het resultaat. Met Bêt Noir, een coproductie met De Onderneming, keert Jan Decorte terug als regisseur. Decorte, in de vroege jaren tachtig kind aan huis in het Kaaitheater, schrijft een eigen versie van het Oedipus-verhaal. Performancekunstenares Claude Wampler en de multimediale Builders Association zijn Amerikaanse artiesten waarmee het Kaaitheater in zee gaat. Jan Ritsema en artist in residence Meg Stuart plannen langlopende initiatieven waaraan mensen uit diverse disciplines meewerken. Werk van de Duitser Raimund Hoghe en de Fransman Boris Charmatz wordt door het Kaaitheater gecoproduceerd. De Nederlandse Elizabeth Corbett danst duo's met Anne Teresa De Keersmaeker en Amanda Miller.

De muziekwerking krijgt een hertekend profiel. Ictus brengt zeven concerten met hedendaagse muziek. Nieuw is Audio(incident), een reeks van vijf avonden rond het gebruik van elektronische en digitale apparatuur. De invulling is in handen van de Brusselse vzw Incident, deelnemende musici zijn onder meer Jim O'Rourke, David Shea en Vincent Malstaf. Jos van Immerseel en Anima Eterna staan voortaan als gast op het affiche. Voor andere gastvoorstellingen tekenen Het Zuidelijk Toneel, Needcompany, tg. STAN, Dood Paard, Rosas, Emio Greco, Thomas Hauert, Josse De Pauw, Dito'Dito & transquinquennal en The Wooster Group. Alain Platel & Arne Sierens, het Brits-Duitse collectief Gob Squad, Het Toneelhuis en de Italiaanse Societas Raffaello Sanzio komen voor het eerst naar het Kaaitheater. Een aantal voorstellingen wordt gepresenteerd in samenwerking met De Munt, de Filharmonische Vereniging, het kunstenFESTIVALdesArts en Brussel 2000.

Peter Anthonissen

Info Kaaitheater op tel. 02/201.59.59 of http://kaaitheater.vgc.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234