Woensdag 21/04/2021

InterviewNeuroloog Steven Laureys

Meekijken in de hersenpan van ondernemers: ‘Leren hoe we talent beter kunnen cultiveren’

Neuroloog Steven Laureys onderwerpt ondernemers, zoals hier Peter Hinssen, aan een hersenscan op zoek naar antwoorden over zijn breinwerking. Beeld RV
Neuroloog Steven Laureys onderwerpt ondernemers, zoals hier Peter Hinssen, aan een hersenscan op zoek naar antwoorden over zijn breinwerking.Beeld RV

Wat maakt iemand tot een ondernemer? Vermaard neuroloog Steven Laureys zoekt samen met Frédéric Ooms, assistent-professor ondernemerschap aan de HEC Management School van de Universiteit Luik, naar antwoorden in de hersenpan van entrepreneurs.

U wilt in het brein van ondernemers kijken?

Steven Laureys: “We willen dat niet. We doen het al.”

Wat wilt u precies te weten komen?

“Hoe werkt het ondernemersbrein? Kun je een ondernemersbrein kneden? Zijn er verschillen tussen de breinen van managers, ondernemers en serieondernemers? Gaan zij bijvoorbeeld anders om met onzekerheden? Uit een onlinebevraging van zevenhonderd managers en (serie)ondernemers in Franstalig België blijkt dat daar significante verschillen te vinden zijn. Zo zijn managers een stuk risicoaverser dan serie-entrepreneurs. De cognitieve flexibiliteit van die laatste categorie is groter dan bij anderen. Met andere woorden: zij kunnen veel beter om met verandering. Dat lijkt logisch, maar het is interessant om te kijken hoe dat komt.”

U ondervraagt ondernemers niet alleen, u scant hun hersenen.

“We meten de hersenactiviteit van ondernemers met een functionele MRI-scan en de EGG-hersenscan. Op die manier registreren we hoe de hersenen informatie opnemen en verwerken. We geven hen bepaalde opdrachten. Denk aan een constructie bouwen met blokjes op een computer. Of we vragen om een ballon op te blazen. Hoe groter de ballon, hoe meer geld ze verdienen. Maar als de ballon ontploft, krijgen ze niets. We willen te weten komen of bepaalde hersengebieden bij serie-ondernemers bijvoorbeeld anders bekabeld zijn.”

Het ondernemerschap hangt af van de bekabeling in ons brein?

“We zullen niet alles kunnen verklaren, maar toch een deel. Ik deed eerder al onderzoek naar het brein van boeddhistische monniken. Daar kwamen we tot de vaststelling dat bepaalde hersendelen van mediterende monniken veel dikker en verder ontwikkeld zijn dan bij gewone mensen. Serie-ondernemers zijn zowat het totaal tegenovergestelde van monniken. Ik ben benieuwd hoe zich dat zal uiten in de hersenen.”

Steven Laureys. Beeld BELGAIMAGE
Steven Laureys.Beeld BELGAIMAGE

Wat kunnen we leren van dit onderzoek?

“Wanneer iemand die nog nooit heeft gemediteerd dat acht weken consequent gaat doen, zie je al effecten in de hersenen. Je hersenen trainen is als sporten om je lichaam fit te houden. Het kan dus ook interessant zijn om te leren hoe hersenen van ondernemers werken en om talent op termijn beter te cultiveren. We kunnen het gebruiken om jonge ondernemers beter te ondersteunen.”

Willen we per se meer ondernemers die bereid zijn om risico’s te nemen?

“Dat is een goede vraag. Zich sneller aanpassen en meer risico nemen is iets wat serie-ondernemers bindt. Maar al die ondernemers functioneren ook binnen een bepaalde cultuur. In de Verenigde Staten draait alles om geld en winnen. Waarom zouden wij niet nadenken over hoe we ondernemers stimuleren en opleiden om te innoveren, maar dan binnen een ethisch verantwoord kader? Het komt er voor mij vooral op neer dat we een actievere rol moeten spelen in onze persoonlijke ontwikkeling. Als iedereen dalai lama wil worden, zal er geen innovatie meer zijn. En als iedereen Elon Musk wil zijn, zal er nooit rust zijn. Dit onderzoek kan helpen de gulden middenweg te vinden.”

Ondernemers en managers kunnen zich nog steeds aanmelden voor het onderzoek. Klik hier.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234