Vrijdag 25/06/2021
Lana Bauwens biedt online cursussen mindfulness aan.

AchtergrondMeditatie

Mediteren? Daar zijn nu al meer dan 1.500 apps voor: ‘Er is nu heel veel angst en onzekerheid’

Lana Bauwens biedt online cursussen mindfulness aan.Beeld Thomas Sweertvaegher

Sinds 2015 zijn er meer dan 1.500 meditatie-apps gelanceerd. In een turbulente wereld waar een pandemie lelijk huishoudt, zoeken steeds meer mens hun heil in digitale meditatie. Kunnen ze helpen of is het je reinste onzin?

“Ik hou zielsveel van Andy.”

Astrid (33) noemt zichzelf een piekeraar. Eens dat kleine stemmetje in haar hoofd het overneemt, doet Astrid niet veel anders meer dan zich zorgen te maken. “Ik kan soms ook heel angstig worden.”

Een wereldwijde pandemie met een lastige lockdown tot gevolg zorgde dat het angstige stemmetje steeds meer ruimte opeiste in haar gedachten. “Ik ben met die problemen al bij een therapeut geweest. Tijdens de eerste lockdown ben ik online ook op zoek gegaan naar methodes om te leren omgaan met mijn angsten.”

Toen ontmoette ze Andy Puddicombe.

Dat is niet alleen de stem, maar ook de oprichter van een van de bekendste meditatie-apps ter wereld, Headspace. Andy begeleidt meer dan twee miljoen mensen in hun zoektocht naar het hier en nu. Sinds begin dit jaar heeft de app ook een serie op Netflix, Headspace Guide to Meditation. “Ik probeer elke dag in bed, net nadat ik wakker ben geworden, even te mediteren”, zegt Astrid. Andy helpt vooral via eenvoudige ademhalingsoefeningen de focus op je lichaam te leggen. “Zo sta ik met een fris hoofd op.”

Miljoenen

Headspace is een van de 1.500 meditatie-apps die je kan gebruiken om aan mindfulness te doen. “Mensen associëren dat woord met iemand die in kleermakerszit ‘oooooooooooooom’ zit te zingen”, zegt Lana Bauwens. Zij biedt op lanaland.be online meditatiecursussen aan. “Eigenlijk draait het vooral om rust en tijd te nemen voor jezelf.”

Lana Bauwens. ‘In deze absurde periode stellen nog meer mensen vast dat ze constant in een soort vechters- of vluchtmodus zitten.’ Beeld Thomas Sweertvaegher
Lana Bauwens. ‘In deze absurde periode stellen nog meer mensen vast dat ze constant in een soort vechters- of vluchtmodus zitten.’Beeld Thomas Sweertvaegher

Zij ziet in meditatie-apps een ideale introductie tot mindfulness. “De vraag naar mindfulnesstips nam voor corona al toe”, zegt Bauwens. “In deze absurde periode stellen nog meer mensen vast dat ze constant in een soort vechters- of vluchtmodus zitten. Er is in deze periode heel veel angst en onzekerheid. Leren om met je brein eens los te komen van die problemen en volledig te focussen op je lichaam kan daarbij helpen.”

Die evolutie zie je ook in de cijfers. De omzet van de top honderd aan meditatie-apps is in twee jaar tijd verdubbeld. In 2018 haalden de apps een omzet van ongeveer 500 miljoen dollar (410 miljoen euro). In 2020 schat onderzoeksbedrijf Sensor Tower dat die verdubbeld is tot 1 miljard dollar of 820 miljoen euro. De meest populaire app, Calm, verdiende in 2020 meer dan honderd miljoen dollar (82 miljoen euro).

Rampscenario’s

Ook Veerle Callewaert (36) zette haar eerste stapjes in meditatie met Headspace. Zij viel niet voor de charmante stem van Andy. In de app kan je trouwens nog twee andere stemmen kiezen die je helpen te ontspannen. “Ik hield het altijd een aantal weken vol, maar dan begon dat telkens te slabakken.”

Toch was Callewaerts nieuwsgierigheid geprikkeld. Misschien bestonden er wel meditatie-apps of technieken die haar beter lagen? “Want helpen deed het me telkens wel.” Zij vond uiteindelijk haar heil bij Lana Bauwens. “Het voordeel van haar aanpak is dat je in 30 dagen tijd heel intensief met meditatie aan de slag gaat. Ze zegt niet welke techniek je moet gebruiken, ze reikt een breed palet aan mogelijkheden aan.”

Neuroloog Steven Laureys schrijft soms meditatie voor aan patiënten. ‘Het gaat erom dat we bewust leren stilstaan bij onze emoties.’ Beeld BELGAIMAGE
Neuroloog Steven Laureys schrijft soms meditatie voor aan patiënten. ‘Het gaat erom dat we bewust leren stilstaan bij onze emoties.’Beeld BELGAIMAGE

Er bestaat visualisatie-meditatie, mantrameditatie, yoga, ademhalingsmeditatie en noem maar op. “Dat zijn allemaal technieken die kunnen helpen om je brein fit te houden”, zegt Steven Laureys, neuroloog aan de universiteit van Luik en auteur van het de internationale bestseller Het no-nonsense meditatieboek, waar nu een praktisch vervolg met oefening van in de rekken ligt.

Hij vergelijkt het met sporten. “We bewegen veel te weinig. Om mensen te laten bewegen zijn er tal van oplossingen. Je kan lopen, wandelen, fietsen of zwemmen.” Maar ook je brein kan wat fitheidsoefeningen gebruiken. “Dat stemmetje in ons hoofd anticipeert constant op wat komen gaat. Als dat te dominant wordt, noemen we dat piekeren. Sommige mensen zien enkel rampscenario’s.”

Niet te cynisch

Door ons brein te leren focussen, bijvoorbeeld op de ademhaling, kunnen we een deel van de angst, slapeloosheid of zelfs het aantal burn-outs verminderen. “Dat is geen magie, dat is wetenschappelijk bewezen in tal van studies”, zegt Laureys, die ook meditatie voorschrijft aan patiënten. “Of mensen nu kiezen voor een religieuze vorm van meditatie of yoga, dat maakt me niet uit. Het gaat erom dat we bewust leren stilstaan bij onze emoties.”

Zo zegt Veerle Callewaert dat ze niet per se een rustiger persoon is geworden. “Maar als ik angstig word, dan heb ik voor mezelf een aantal technieken geleerd om tot rust te komen.” De ene keer betekent dat een ademhalingsmeditatie, de andere keer gaat het om de mantratechniek. Daarin herhaal je een bepaald zinnetje. “Het eerste deel van de zin adem je in, het andere deel adem je uit.”

Steven Laureys wil niet te cynisch zijn over de groei van de meditatie-apps en online cursussen. “Ik ben er vast van overtuigd dat we in de toekomst na koffie- en rookpauzes ook meditatiepauzes zullen zien opduiken in bedrijven.” Zo zijn er nu al bedrijven die hun personeel een abonnement op meditatie-apps cadeau doen.

Lana Bauwens bouwt ondertussen naarstig verder aan haar meditatiestudio Reset Studio in Gent. “Hier zullen mensen in de toekomst even tot rust kunnen komen. Vergelijk het met wat we vroeger deden als we zondag naar de kerk gingen. Ik wil een plek creëren waar mensen even kunnen komen bezinnen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234