Dinsdag 19/10/2021

AnalyseMedia

Mediasector staat voor heuse fusie- en overnamegolf

James Bond krijgt een nieuwe thuis. Beeld AFP
James Bond krijgt een nieuwe thuis.Beeld AFP

En plots gaat het razendsnel. De inkt is nog niet droog onder het fusiecontract tussen mediareuzen WarnerMedia en zijn rivaal Discovery, of Amazon aast al op MGM. Intussen fusioneren TF1 en M6 tot de grootste Franse zender. ‘Als je te klein bent word je weggevaagd’, zegt Tom Evens (UGent).

De e-commercegigant Amazon is in gesprek om de Metro-Goldwyn-Mayer-filmstudio’s over te nemen. MGM, het legendarische Hollywood-bedrijf achter de James Bond-franchise, moet helpen Amazons filmstudio en streamingdiensten te versterken. Die divisie van Amazon bestaat uit de streamingdienst Prime Video, Amazon Studios en de videogame-streamingsite Twitch. Hoever de gesprekken gevorderd zijn is niet bekend, maar volgens Financial Times zou Amazon bereid zijn 9 miljard dollar (7,4 miljard euro) op tafel te leggen voor het huis waar, naast 007, ook legendarische films als Dr. Zhivago’ en 2001: A Space Odyssey het licht zagen.

MGM en Amazon weigeren commentaar te geven in deze fase van de gesprekken. MGM gaat terug tot de fusie in 1920 van Marcus Loews Metro-films met een filmmaatschappij geleid door Hollywood-legende Louis B. Mayer. Het is uitgegroeid tot hét symbool van de klassieke Hollywood-cinema, maar raakte in de tweede helft van de 20ste eeuw in financiële moeilijkheden. Na een golf van megaconsolidaties is het een van de weinige Hollywood-studio’s die niet zijn opgeslokt door een groter conglomeraat. En net als andere filmstudio’s is MGM hard getroffen door de pandemie. Omdat de bioscopen in de VS en Europa het afgelopen jaar grotendeels leeg bleven, heeft MGM de release van de Bond-film No Time To Die al vier keer uitgesteld.

‘Nulsomspel’

Die Bond-titel was bijna profetisch voor MGM in een sector die voor een heuse fusie en overnamegolf staat. Want de gesprekken tussen MGM en Amazon staan niet op zichzelf. Maandag nog maar kwam het nieuws van een fusie tussen de mediaconcerns Discovery en WarnerMedia, dat drie jaar na de mega-overname door telecomgigant AT&T alweer zal worden afgesplitst. Het nog naamloze fusiebedrijf kan zich straks meten met de grootste spelers op de mondiale media- en entertainmentmarkt, en vormt vooral een geduchte concurrent voor streamingreuzen als Disney en Netflix. Over de Europese ambities van het nieuwe streamingplatform is nog niets bekend. In Vlaanderen zijn de HBO-producties, uit de WarnerMedia-stal, momenteel nog te zien via Streamz, in handen van onder meer DPG Media.

AT&T kocht WarnerMedia een paar jaar geleden om zich te wapenen tegen de grote trend op mediagebied: consumenten die steeds vaker het ouderwetse tv-abonnement via de kabel de deur uitdoen, en hun programma’s, series en films voortaan streamen. De snelheid van de fusies weerspiegelt het razende tempo van de veranderingen voor traditionele (Amerikaanse) mediagroepen die zichzelf proberen heruit te vinden. “Omdat traditionele mediagroepen streven naar meer schaalgrootte om te kunnen concurreren met grote technologiebedrijven in een entertainmentsector die wordt beheerst door onlinestreaming”, legt Tom Evens uit.

null Beeld DM
Beeld DM

De professor aan de UGent, gespecialiseerd in de media-industrie, ziet hier een tweede golfbeweging ontstaan. “In de eerste golf zag je dat elkeen zijn eigen streamingplatform wilde hebben, al dan niet via een betaalformule. Nu stelt men vast dat dit heeft geleid tot een economische chaos en formules waarbij elk op z’n eentje niet volstaat. En zo komen de logische samenwerkingen, fusies en een heuse consolidatie.”

Die beweging is nu volop ingezet. Het gaat daarbij telkens om dezelfde fenomenen, zegt Evens: “Schaalgrootte en aanbod. Als je te klein bent word je weggevaagd, want streaming is zowel een digitaal als een wereldwijd verhaal. Daarnaast moet je voldoende content hebben om abonnees aan je platform te binden, vandaar het inkopen van hele catalogi zoals de bibliotheek van MGM of Warner.” Als je weet dat een gemiddeld gezin twee streamingabonnementen heeft, dan begrijp je waarom het zo hard gaat. Het is een nulsomspel: wie Netflix in huis heeft – met 200 miljoen abonnees de marktleider – heeft nog ruimte voor eentje. Wat wordt het? Disney? Amazon Prime? Warner?

‘Oud versus nieuw’

Interessant voor Tom Evens is dat hier het nieuwe en het oude businessmodel samensmelten. “Want wat is streaming anders dan het oude model van betaaltelevisie in een nieuw jasje? Het oude klassieke model moet digitaal worden, terwijl de nieuwe streamingdiensten lonken naar het oude model voor de content. Zo krijg je een wisselwerking en vervlechting.”

Ook dichter bij huis zie je diezelfde beweging. Want zonet maakte de Franse mediagroep M6, een dochter van de Europese radio- en televisiegroep RTL, het huwelijk bekend met de Franse televisiereus TF1. Zo ontstaat een nieuwe tv-gigant in Frankrijk. De regulatoren moeten de fusie wel nog goedkeuren. “Dit is opnieuw het typevoorbeeld van schaalgrootte”, analyseert Evens. “Het is wat Discovery en Warner doen in het klein.” Het huwelijk van de eerste en derde zender van het Franse omroeplandschap zou een reusachtige televisiespeler doen ontstaan, die France TV voorbijstreeft met meer dan 30 procent van de kijkcijfers en drie kwart van de reclamemarkt op het medium.

De deal is ook belangrijk voor ons land, want RTL Group heeft ook RTL België en Nederland in de etalage gezet. Even werd gedacht dat de hele portefeuille samen met M6 verpatst zou worden, maar blijkbaar was er geen nood aan dergelijke packagedeal. Als potentiële kopers voor de RTL-zenders worden onder meer DPG Media (VTM), SBS (Telenet) en Rossel genoemd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234