Vrijdag 09/12/2022

Mediamagnaat John de Mol of

Met de overeenkomst tussen RTL en Talpa komt een vroegtijdig einde aan een ambitieus - of megalomaan? - tv-project

de kunst van het eervol verliezen

Afgelopen dinsdag raakte de deal bekend waar al wekenlang over werd gespeculeerd: de tv-concerns RTL Nederland en Talpa van John De Mol gaan nauw samenwerken. Dit betekent meteen het einde voor de tv-zender Tien, die amper twee jaar geleden met veel bombarie door John de Mol werd gelanceerd. Toch boekt de mediamagnaat een win-windeal.

Door Els Maes

In principe wordt Tien gewoon opgeslokt door RTL. Het voltallige personeel van de zender - iets meer dan honderd mensen - wordt de laan uitgestuurd. RTL neemt enkel de sportrechten en een handvol succesvolle programma's over. Nu al is duidelijk dat Linda de Mol, het bekendste gezicht van de zender en het zusje van, voortaan op de RTL-netten te zien zal zijn.

Ook Radio 538, een Talpa-bedrijf en marktleider op de Nederlandse radiomarkt, komt in handen van RTL. In ruil voor de overname krijgt Talpa Media - John De Mol dus - een aandeel van 26,3 procent in RTL Nederland. In de toekomst gaat de Mol zich terug voluit storten op het maken van tv-programma's, naar eigen zeggen "het allerleukste wat er is". Dankzij de deal zal hij bovendien een aardig deel van zijn tv-producten en formats kunnen slijten aan de verschillende RTL-netten in heel Europa. Een win-windeal, noemt men dat in sommige kringen.

De Mol heeft de slimste keuze gemaakt, zeggen waarnemers. RTL heeft met RTL4 de tweede grootste zender in Nederland in handen terwijl Tien amper 6 procent marktaandeel wist te veroveren. Enkel een voetbaltopper kon af en toe voor een kleine opflakkering in de kijkcijfers zorgen. Als zowel RTL als SBS de voorbije weken interesse toonden in een overname van Tien, dan was dat haast uitsluitend vanwege de rechten op het Nederlandse eersteklassevoetbal.

Met de overeenkomst tussen RTL en Talpa komt een vroegtijdig einde aan een ambitieus - sommigen zullen zeggen megalomaan - tv-project. Voor hij zijn zender in augustus 2005 boven de doopvont hield, kocht de Mol een indrukwekkend pakket tv-vedetten bij mekaar. Onder andere Barend en Van Dorp, Jack Spijkerman, Bridget Maasland, Beau Van Erven Dorens en Linda De Mol waagden de overstap. Met populaire formats als Big Brother en de dramareeks Gooische Vrouwen, werd de zender op voorhand als een succesverhaal bestempeld.

Maar het Nederlandse publiek lustte de nieuwe zender niet. Terwijl Jack Spijkerman bij de Vara tot drie miljoen kijkers lokte, raakte zijn nieuwe humorprogramma bij Tien niet verder dan 300.000 geïnteresseerden.

"In mijn beleving was het geen flop, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het geen succes was," zo luidde dinsdag het lucide commentaar van mediamiljardair John De Mol op de vroegtijdige dood van 'zijn' zender.

In het actualiteitenmagazine Nova verklaarde de Mol dat de tegenvallende resultaten volgens hem niet te wijten zijn aan de kwaliteit van de zender, maar wel aan een 'imagoprobleem'. "Dezelfde programma's die bij ons niet de waardering kregen die ze verdienen, zullen straks op RTL4 en RTL5 wel goed scoren," voorspelt hij.

De Mol verwijt de pers dat ze te veel de nadruk hebben gelegd op het 'poenerige imago' van de zender. "Er is op een of andere manier een soort euforie gecreëerd, maar zeker niet door mij", aldus de Mol. "Ik heb wel vaker gemerkt dat in Nederland iets omhoog wordt geschreven, om het daarna weer neer te sabelen."

Dat de mediatycoon, die een fortuin vergaarde als producent van Big Brother, niet echt geliefd is bij het Nederlandse volk, heeft hij ondertussen ook zelf begrepen. "Ik heb schijnbaar een imagoprobleem. Maar ik weiger pertinent daar energie in te stoppen. Het imago van de mensen voor de camera is belangrijk, maar van iemand achter de schermen niet."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234