Maandag 01/03/2021

Mediakaart stopt luisteraars in vakjes

Nadat Piet Van Roe, de huidige ad interim-baas van de VRT, in 1986 directeur-generaal radio bij de BRT was geworden, introduceerde hij de profilering van de verschillende radionetten. Door onderzoek werd gepeild naar de behoeften van de Vlamingen, zodat het aanbod op radio daarop afgestemd kon worden. Van Roe zou dezelfde profilering later ook gaan toepassen bij de tv-zenders van de openbare omroep, met onder meer de introductie van begrippen als meerwaardezoekers en actieve ontdekkers. Het onderzoeksbureau Censydiam zou door die onderzoeken bekend en berucht worden.Sinds 2008 heeft de VRT de verschillende onderzoeken voor radio en tv geïntegreerd in een model: de Mediakaart. Op basis van hun houding, behoeften en gebruik van de verschillende media worden de Vlamingen opgedeeld in zes segmenten. De radio- en tv-zenders worden vervolgens op die kaart geplot en moeten ervoor zorgen dat ze de juiste groepen aanspreken. Op die manier kunnen de adverteerders hun spotjes ook zo plaatsen dat ze de juiste doelgroepen aanspreken.Studio Brussel bijvoorbeeld moet zich in de eerste plaats richten op de groep ‘avontuur’. Dit zijn vooral jongeren (21-44 jaar); iets meer mannen dan vrouwen. Ze gebruiken vooral nieuwe media, terwijl televisie, kranten en radio iets minder belangrijk zijn voor hen. MNM moet dan weer mikken op de groepen ‘plezier’ en ‘genieten’. De genieters zijn vooral vrouwen en jonge koppels met kinderen, die iets meer radio en televisie gebruiken dan gemiddeld. De groep ‘plezier’ bestaat uit jonge mensen - vooral thuiswonende studenten of jonge koppels met of zonder kinderen - die veel nieuwe media gebruiken. ‘Plezier’ en ‘genieten’ vormen samen bijna dertig procent van de Vlamingen. ‘Avontuur’ is goed voor een kleine vijftien procent van de Vlamingen. Door de radiozenders op de kaart te plotten, blijkt dat bijvoorbeeld Studio Brussel met een marktaandeel van 10,4 procent zijn doelpubliek prima weet te bereiken. MNM slaagt er dan weer niet in zijn potentieel te verzilveren. “Studio Brussel is op zijn plaats op de Mediakaart gebleven, maar heeft meteen ook een heel deel van de bovenkant van de Mediakaart afgedekt. En dat zijn grote groepen”, verklaart Mark Coenen, bevoegd voor de VRT-strategie, de stijging van het marktaandeel van Studio Brussel. (JDB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234