Maandag 09/12/2019

Mediahuis wil nu ook 'De Telegraaf'

Mediahuis, de uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad en NRC Handelsblad, wil zijn positie in Nederland versterken. Het heeft samen met een Nederlandse investeerder een bod uitgebracht op de mediagroep rond De Telegraaf.

Voor PostNL lukte een overnamebod vanuit België niet, maar dat houdt Mediahuis niet tegen om ook een slag te slaan op de Nederlandse markt. Samen met de Nederlandse familie Van Puijenbroek, dat al 41,3 procent in de Telegraaf Media Groep (TMG) bezit, heeft het een bod uitgebracht van 5,25 euro per aandeel om het mediabedrijf helemaal in handen te krijgen.

TMG is vooral bekend als eigenaar van De Telegraaf, met een betaalde oplage van net geen 400.000 kranten Nederlands grootste krant. Daarnaast bezit het ook nog de gratis krant Metro, regionale kranten en tijdschriften als het roddelblad Privé, radiozenders als Sky Radio en Radio Veronica en websites als Geenstijl en Dumpert. In 2015 had TMG een omzet van 482 miljoen euro en leed het een nettoverlies van 23,6 miljoen. TMG zit ook al enkele jaren in de hoek waar de klappen vallen: de verkoop van De Telegraaf zakt jaar na jaar en ook de advertentie-inkomsten krijgen klappen. Bovendien was er intern vaak geruzie, met verschillende reorganisaties en verschuivingen tot gevolg.

Een bedrijf in crisis dus. Waarom zou Mediahuis dat willen overnemen? "Je mag niet vergeten dat TMG iedere dag nog ontzettend veel kranten verkoopt en de cashflow dus hoog is", zegt Piet Bakker, lector massamedia aan de Hogeschool Utrecht die vooral de krantenmarkt volgt. "Ik kan me best voorstellen dat ze na een grondige analyse vinden dat zij dat beter kunnen. Bovendien staat ook de aandelenkoers van TMG erg laag. Dan is het aantrekkelijk om te kopen."

Dat er intern bij TMG veel onenigheid is over de te volgen koers, hoeft geen belemmering te zijn. "De Persgroep is het ook gelukt om iedereen op een lijn te krijgen toen ze PCM Uitgevers (onder andere de Volkskrant en Trouw, JDB) overnamen."

Geen meerwaarde

Voor Mediahuis, dat met onder andere NRC Handelsblad, nrc.next en De Limburger al de derde grootste uitgever in Nederland is, draait de overname vooral rond schaalvoordelen. Niet alleen zou er met TMG extra winst gehaald kunnen worden door samen te werken op het vlak van druk en distributie, ook de digitalisering vergt grote investeringen in technologie en video. Het is veel voordeliger als je die over meer media kunt spreiden. Ook op de advertentiemarkt kan de combinatie TMG-Mediahuis sterker staan door een aanbod voor verschillende merken aan te bieden.

Over inhoudelijke samenwerking wordt er niet gesproken. De Telegraaf zou zijn eigen koers kunnen blijven varen.

De vraag blijft of het bod aanvaard zal worden. Dasym, dat 20 procent van TMG bezit, reageert kritisch en ziet de meerwaarde van Mediahuis niet in. "De wereld gaat van woord naar beeld, daar moeten we de samenwerking zoeken." De meeste aandeelhouders zouden ook een verlies moeten slikken omdat de aandelenkoers de voorbije jaren sterk gedaald is.

Nederlandse markt in handen van Belgen

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch hoopt wel dat zijn eigenaar, Mediahuis, slaagt. "In Vlaanderen is de mediamarkt klein, en daar is al een tijd geleden hard geknokt om de gunst van de consument. Er is dus meer ervaring met het maken van kranten die lezers willen."

Als de overname lukt is de Nederlandse krantenmarkt op enkele uitzonderingen na in handen van twee Belgische mediabedrijven. Zo krijg je in Vlaanderen en Nederland twee gigantische machtsblokken tegenover elkaar. Aan de ene kant is er De Persgroep, de uitgever van onder andere De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant, Trouw, Humo en Dag Allemaal. Die neemt het dan op tegen de nieuwe combo tussen Mediahuis en TMG.

Ironisch is dat TMG al een paar keer probeerde NRC over te nemen. NRC verzette zich daar twee jaar geleden nog tegen en columnist Youp Van 't Hek dreigde toen zelfs op te stappen als het zover zou komen. Nu zouden de populaire De Telegraaf en het keurige NRC Handelsblad wel broertjes worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234