Zondag 19/09/2021

Mediahuis aast op NRC

Mediahuis is het bedrijf boven onder meer de kranten De Standaard en Gazet van Antwerpen. Beeld BELGA
Mediahuis is het bedrijf boven onder meer de kranten De Standaard en Gazet van Antwerpen.Beeld BELGA

Mediahuis, het bedrijf achter onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen, begint met overnamegesprekken over de Nederlandse mediagroep NRC Media.

Het Belgische mediabedrijf Mediahuis start met de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria, grootaandeelhouder van het Nederlandse mediabedrijf NRC Media, exclusieve overnamegesprekken rond NRC Media. NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch tweette het nieuws vanochtend en het werd snel bevestigd door het Mediahuis.

Het Belgische Mediahuis, de joint venture tussen Concentra en Corelio en uitgever van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, aast dus op het Nederlandse NRC. De Belgische mediagroep start met de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria, dat een meerderheidsbelang heeft in NRC Media, exclusieve gesprekken over een mogelijke overname.

NRC Media is de uitgever van de avondkrant NRC Handelsblad, het ochtendblad nrc.next en nrc.nl. Bij NRC Media werken ruim 350 vaste medewerkers. Het Nederlandse mediabedrijf boekte in 2013 een omzet van 118 miljoen euro.

De betrokken partijen hopen "in de komende weken overeenstemming te bereiken over de overname", zo staat te lezen in een persbericht van het Mediahuis. Er volgt nog overleg met de ondernemingsraad en de redactieraad van NRC Media. Er is ook een goedkeuring nodig van de Nederlandse mededingingsautoriteiten en van de OR.

"Gelijkaardige visie"
Volgens Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis, sluit de mogelijke overname van NRC Media aan bij de toekomststrategie van Mediahuis. "Wij geloven in de kracht van kwaliteitsjournalistiek en sterke nieuwsmerken, zowel op papier als digitaal. Wij vinden die visie ook terug bij NRC".

Het Mediahuis noemt een voldoende schaalgrootte ook een voorwaarde om "een leidende rol te blijven spelen in een mediamarkt die gekenmerkt wordt door digitale innovaties en internationalisering". Ysebaert: "De overname van een sterke Nederlandse titel als NRC zou Mediahuis in staat stellen om te groeien, actief te worden op een nieuwe geografische markt , en digitale kennis te delen en verder te ontwikkelen."

De hoofdredactie van NRC Handelsblad reageert op de website van NRC: "Wij zijn positief over een mogelijke eigenaar die hecht aan kwaliteitsjournalistiek en, net als wij, volop inzet op innovatie".

Tegenreactie?
Moeten de plannen van het Mediahuis gezien worden als een 'tegenreactie' tegen de Persgroep, de Belgische mediagroep die al langer actief is op de Nederlandse markt met titels als Volkskrant, AD (Algemeen Dagblad) en Het Parool? "Zeker niet", zegt Mediahuis-woordvoerder Frank Jaspers. "De Persgroep is al een zeer grote speler op de Nederlandse markt. Het feit dat wij nu gesprekken starten over NRC betekent enkel dat wij interesse hebben en dat wij de investering zien als een opportuniteit voor Mediahuis. Wij volgen onze eigen opportuniteiten en voeren daarbij geen strijd tegen de Persgroep".

Heeft de band met NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch, zelf voormalig hoofdredacteur bij Corelio, meegespeeld in de beslissing om overnamegesprekken te starten? "Peter Vandermeersch kent natuurlijk de twee mediahuizen, maar het is niet omwille van Peter dat we geïnteresseerd zijn in NRC Media. Het dossier overstijgt de persoonlijke historische band tussen Peter en ons", aldus Jaspers.

Herstructurering
De aankondiging van de overnamegesprekken komt minder dan een jaar na de aankondiging van de herstructurering bij Mediahuis zelf. Eind 2013 kondigde de directie van Mediahuis aan dat het 205 voltijdse jobs (één op de vijf) wilde schrappen. Dat getal werd na onderhandelingen met de vakbonden in het herstructureringsplan teruggebracht. Einde mei was nog sprake van 60 gedwongen ontslagen, 29 vrijwillige vertrekkers en een 50-tal werknemers die gebruikmaken van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), het vroegere brugpensioen.

Vreest Mediahuis niet dat een grote investering daarom zou kunnen botsen op interne kritiek? "We hebben de informatie over de overnamegesprekken aan de vakbonden bezorgd. Hoe er gereageerd zal worden op het nieuws, weet ik niet. Maar het gaat natuurlijk over twee verschillende zaken. De herstructurering van Mediahuis was een moeilijk sociaal dossier. Maar wat zich nu aandient is een investeringsdossier met opportuniteiten voor het bedrijf", aldus Jaspers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234