Zondag 31/05/2020

Mediagebruik bij allochtone jeugd toont sterke integratie

Kijken Turkse en Marokkaanse jongeren meer televisie dan Vlaamse? Waarvoor gebruiken ze het internet? En tikken allochtone moeders hun kinderen vaker op de vingers als ze te lang voor de tv hangen? Een gezamenlijke studie van de universiteiten van Gent en Nijmegen voor het Steunpunt gelijke kansen biedt antwoord.

Brussel

Eigen berichtgeving

Tine Peeters

Frieda Saeys, Ilse Devroe en Dieter Driesen voerden een onderzoek uit naar het mediagebruik bij 664 Turkse en Marokkaanse jongeren. Het onderzoek werd gevoerd in middelbare scholen, zowel in aso, bso als tso. Dit onderzoek kwam er na een vraag van Mieke Vogels, toenmalig minister van Gelijke Kansen, die een voorstel lanceerde voor een allochtone jongerenzender. Dat stuitte toen op hevig verzet bij het middenveld.

Uit de studie blijkt dat bij alle jongeren de tv het populairste medium is, maar Marokkanen en Turken hebben er nog een grotere voorliefde voor dan Vlamingen. De tv wordt vooral in familieverband bekeken. Wat opvalt, is dat de Turkse en Marokkaanse jongeren eerder met hun broer of zus voor de buis zitten, en Vlamingen eerder met hun ouders. In de allochtone huishoudens vinden we gemiddeld ook meer tv's dan in de autochtone. Bij de migranten zien we dat de Turkse gezinnen veel vaker maar één toestel bezitten, bij Marokkaanse gezinnen zijn dat er vaak drie of vier. Marokkaanse en Turkse jongens hebben veel vaker een eigen tv op hun kamer dan de meisjes.

Het internet komt na de tv. Chatten, muziek beluisteren en e-mailen vormen de topdrie van internettoepassingen. Hierbij scoort chatten nog hoger bij de allochtone dan bij de Vlaamse groep. Het zoeken naar informatie blijkt de voornaamste drijfveer om te surfen. Allochtonen gaan wel veel vaker op zoek naar informatie over religie (53,6 procent) en nieuws uit het vaderland (46 procent). Marokkaanse jongeren spannen de kroon inzake religie. Maar liefst 64 procent van de Marokkanen zoekt religieuze informatie tegenover 38 procent van de Turken. De religieuze zoektocht van allochtone jongeren op het net is een van de grootste verschillen met hun Vlaamse leeftijdgenoten.

Een groot deel van de Marokkaanse en vooral Turkse jongeren maakt gebruik van de media uit het vaderland. Bij de Turken krijgen in 50 procent van de gevallen de eigen zenders de voorkeur. Marokkanen houden eerder van de Belgische zenders, ook op de radio. Allochtonen die hun eigen programma's verkiezen, doen dat vooral voor de goede programma's of de eigen cultuur. Hierbij speelt het taalaspect eerder bij Turken een rol en bij Marokkanen is de invloed van de familie groter. Zo lezen Turkse jongeren dubbel zoveel tijdschriften in de eigen taal als Marokkaanse. Turkse jongeren die minder geïntegreerd zijn, zoeken via het internet vaker het nieuws uit Turkije op en leggen vlugger contacten met mensen uit hun thuisland. Bij Marokkaanse jongeren zijn tijdschriften uit het thuisland minder populair, omdat zij niet zo vertrouwd zijn met het Arabisch.

Allochtone ouders berispen hun kinderen wanneer ze verslaafd zijn aan bellen, computerspelletjes of tv-programma's. Vijfenzestig procent van de allochtone jongeren krijgt opmerkingen dat ze te veel voor de buis hangen. Dat is zo'n 10 procent meer dan bij de Vlaamse jongeren. Turkse en Marokkaanse moeders geven het meeste kritiek op het tv-gedrag van hun kinderen.

Conclusie: allochtone jongeren grijpen nog vaak terug naar media uit hun thuisland. Ze zijn religieuzer dan hun Vlaamse leeftijdgenoten en surfen daardoor vaker naar religieuze sites. Tot slot zijn allochtone ouders strenger dan de Vlaamse als het over het mediagebruik van hun kinderen gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234