Woensdag 16/10/2019

Media kunnen wat van komieken leren

Trump is zo ongewoon dat de Amerikaanse media hem in een plaatje proberen te passen waar hij eigenlijk niet in past. De komieken pakken dat beter aan.

"Dit verheldert niets voor onze kijkers. We laten iemand zien die de waarheid verbergt en een interessante manier heeft gevonden om dat te doen." Rick Stengel, een gerespecteerde journalist en de voormalige hoofdredacteur van Time Magazine, kon zijn verontwaardiging niet verbergen toen de Amerikaanse nieuwszender MSNBC onlangs bijna 20 minuten lang de persbriefing van Witte Huis-woordvoerster Sarah Huckabee Sanders live uitzond. "Dat is geen nieuws. Dat is propaganda, bijna desinformatie zelfs."

Na meer dan negen maanden presidentschap weten de Amerikaanse nieuwszenders nog altijd niet hoe ze moeten omgaan met het fenomeen Trump. Nieuwszenders zenden persconferenties, waarin mogelijk leugens worden verspreid, nog altijd live uit, zonder extra duiding. In eeuwigdurende debatten praten talloze experts gezellig door elkaar.

In die negen maanden is er wel iets interessants gebeurd. Komieken en presentatoren van latenightshows zijn op een bepaalde manier beter geworden in het informeren van de bevolking dan de klassieke media. HBO-gezicht John Oliver kan in indrukwekkende monologen van bijna een halfuur de puinhoop van Trump blootleggen en de situatie met Noord-Korea op een begrijpbare manier uitleggen.

Terwijl nieuwsnetwerken zelf het overzicht verliezen door 24 op 7 sensationeel nieuws de wereld in te sturen, analyseert Stephen Colbert in 5 minuten of Hillary Clinton al dan niet een onderzoek heeft gefinancierd naar Russische inmenging. "Hier is het échte schandaal: ze hebben vuiligheid gevonden en ze hebben het niet eens gebruikt." Het volk begrijpt het en ze kunnen ermee lachen. Double win.

Trump is zo ongewoon dat de Amerikaanse media hem in een plaatje proberen te passen waar hij eigenlijk niet in past: in een te serieuze context. Komieken als Stephen Colbert, John Oliver en Samantha Bee worden dan een van de weinigen die de Trump-bubbel kunnen doorprikken.

Hun humoristische explainers en round-ups worden miljoenen keren bekeken op YouTube. Ze durven te zeggen als iets absurd of overdreven is. Ze gebruiken daar hun lichaamstaal, satire en overtuigingskracht voor. Het is nu aan de journalisten om daar iets van op te steken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234