Dinsdag 03/08/2021

‘Media bepalen succes inzamelactie’

Ook in het buitenland stromen de schenkingen alvast toe. Nederland verzamelde op anderhalve dag 1,2 miljoen euro, Groot-Brittannië 2,2 miljoen. Toch denken velen dat Haïti een minder populair goed doel zal zijn dan de tsunamilanden.

Wereldsterren doneren massaal geld voor Haïti: Tiger Woods stuurt een vliegtuig met een mobiel ziekenhuis, Lance Armstrong schrijft 175.000 euro over, Brad Pitt en Angelina Jolie hebben 700.000 euro aan Artsen zonder Grenzen (AzG) geschonken, George Clooney organiseert een inzamelshow op MTV en zanger Wyclef Jean - Haïtiaan van geboorte - roept, net als Demi Moore, Oliver Stone en vele anderen op om geld te doneren. Ook de doorsnee Belg begint te mobiliseren. De eerste aankondigingen van een schoolkrantenverkoop, quiz of taartenbak voor Haïti beginnen op te duiken. Verschillende steden, gemeenten en bisdommen hebben al geld gestort.Werd in eerste instantie nog gevreesd dat Haïti minder zou aanspreken als goed doel dan bijvoorbeeld de vernieling van een regio als Zuidoost-Azië, waar veel Belgen op vakantie gaan, dan lijkt het nu toch de goede kant op te gaan. “Sinds we 12-12 opnieuw opgestart hebben krijgen we een massa telefoons van mensen die acties willen ondernemen”, vertelt Philippe Henon van Unicef. “Mensen willen collectebussen zetten of sponsortochten ondernemen. Ook bedrijven zijn geïnteresseerd. Colruyt heeft al laten weten iets te willen doen en ook Belgacom heeft ons gecontacteerd.”“Er zijn verschillende criteria die bepalen of een catastrofe op veel belangstelling en hulp kan rekenen”, stelt Philippe Henon. “Natuurrampen doen het beter dan humanitaire ramp veroorzaakt door een oorlog of conflict. Een link met België helpt ook: zijn er Belgen in dat gebied, is het een vakantieplek waar veel Belgen naartoe gaan? Even belangrijk: het politiek regime. Mensen willen zeker zijn dat hun geld terechtkomt. Ook het aantal slachtoffers speelt een rol. Hoe meer doden en gewonden, hoe meer mensen doneren. De allerbelangrijkste factor is echter de mediabelangstelling. De aardbeving in Haïti ‘scoort’ op drie op de vijf criteria.”Een hype, zo noemt Henon de tsunamicampagne van destijds. “Iedereen deed mee, zelfs al wisten sommigen misschien niet eens waar ze geld voor aan het inzamelen waren.” Of dat nu ook het geval zal zijn, moeten we afwachten. Neen, vreest Eric Todts van Oxfam. “Het zijn absoluut de media die bepalen hoe succesvol de inzamelactie is. Dan heb ik het niet zozeer over het organiseren van een show, maar wel over de berichtgeving dag na dag. De periode en de intensiteit is cruciaal. De tsunami was wat dat betreft uitzonderlijk. Zelden werd er zo veel en zo lang bericht over een gebeurtenis. Dat ligt voornamelijk aan de betrokkenheid met de regio en de herkenbaarheid. Bij Haïti is die kleiner.” Dat meent ook Alex Vande Veegaete van het Rode Kruis Vlaanderen. “Zo groot als de tsunami wordt dit niet. Niet alleen de duur en hoeveelheid van de berichtgeving speelt een rol, ook de inhoud. Als de toestand nog grimmiger wordt en mensen horen dat de hulp bieden erg moeilijk wordt, vrezen ze of hun geld wel terecht zal komen.” Om de aandacht voor Haïti levendig te houden, zenden vtm en VRT op donderdag 21 januari om 20u40 een benefietprogramma uit. Volgens een gemeenschappelijk persbericht zal de klemtoon van het programma op informatie te leggen. Nieuwsankers Martine Tanghe en Stef Wauters zullen de uitzending presenteren.

Werken op langere termijn

Wie stort, doet dat op rekeningnummer 12-12 of op dat van het Rode Kruis of AzG. 12-12 is een consortium van zes organisaties: Unicef, Handicap International, Caritas, Oxfam, Dokters van de Wereld en 11.11.11. Rode Kruis en AzG hebben allebei ooit deel uitgemaakt van 12-12, maar zijn er uit gestapt. “Wij willen de keuze laten aan de schenker en opteren voor transparantie”, klinkt het bij beide. “Wij zijn een noodhulporganisatie”, legt Vande Veegaete uit. “Als er voldoende geld is om de noden op korte en middellange termijn op te lossen dan moet er voor ons niet nog meer ingezameld worden voor het rampgebied. Als je de mensen laat storten voor Haïti moet je dat geld ook voor Haïti gebruiken en wij willen dit keer de vrijheid om op een bepaald moment te zeggen: het geld dat nu nog gestort wordt, gaat naar een noodhulpfonds en zal worden gebruikt voor rampen die minder aandacht krijgen. In december zijn er bijvoorbeeld twee zware aardbevingen in Malawi gebeurd. Dat is niet of nauwelijks in het nieuws geweest.”‘Tsunami 12-12’ bracht 52 miljoen euro op. Dat geld werd volgens een verdeelsleutel doorgestort naar de verschillende organisaties. Ondanks berichten dat er te veel geld ingezameld was, is de pot toch op. “Na de acute hulpfase was er inderdaad geld over”, vertelt Philippe Henon, “maar dat hebben we doorheen de jaren gebruikt om de regio er opnieuw boven op te helpen. Het Unicefproject ginds is nog maar recent afgerond. We beginnen opnieuw van nul.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234