Zondag 27/09/2020

Medeplichtig met de minnaars

Marion Vernoux heeft al enkele films op haar naam maar heeft de weg naar het grote publiek nog niet gevonden. 'Niet dat ik sta te popelen om een film voor de grote massa te maken', zegt ze, 'maar als de kassa vaker zou rinkelen, zou het wel gemakkelijker worden om fondsen te vinden.' Rien à faire zal wellicht niet de doorbraak betekenen, maar biedt wel een onderhoudende studie van een overspelige liefdesrelatie tussen twee werkloze protagonisten.

Parijs

Van onze medewerker

Ludo Wijnen

Passie en romantiek vormen de basisingrediënten van talloze boeken en films, maar slechts zelden wordt daarbij een achtergrond gebruikt die als decor voor een sociaal drama zou kunnen dienen. "In elk nieuw project zet ik mij bewust af tegen watik daarvoor gedaan heb. Na Personne ne m'aime en Love, etc. kreeg ik hier en daar te horen dat mijn films behoorlijk bourgeois zouden zijn. Mijn reactie daarop was een oprecht: 'Moi, bourgeois?'" (lacht). Daarom koos ik voor dit milieu en zijn beide hoofdpersonages werkloos."

Het vrouwelijke personage vertoont toch sterke gelijkenissen met een vrouw uit de bourgeoisie, die lang geleden in de fantasie van een Fransman tot leven kwam. "Marie-Do is voor mij een moderne Emma Bovary, een romantische ziel in een sociale woning die tijd te over heeft om zich te laten gaan in dagdromerij. Al tijdens het schrijven had ik Valeria Bruni Tedeschi voor ogen om aan deze rol gestalte te geven. De manier waarop ze Marie-Do vertolkt, bevestigde mijn voorgevoel: ze is precies zoals ik me het personage had voorgesteld."

Patrick Dell'Isola levert als Pierre goed weerwerk op de sterke prestatie van Bruni Tedeschi. Als ontslagen kaderlid valt de werkloosheid hem zwaar. Aanvankelijk verhindert zijn nuchtere aard hem om binnen te stappen in de zweverige wereld van Marie-Do. Binnen de leegte van hun, voor de buitenwereld onzichtbaar en nutteloos bestaan, blijkt de aantrekkingskracht tussen de gekwetste zielen echter sterk.

"Ik heb een zwak voor minnaars op het grote doek", zegt Vernoux. "Als bioscoopganger ben je altijd een beetje medeplichtig, je wordt toegelaten tot een kleine samenzwering. De donkere zaal en de anonimiteit van de duisternis versterken het stiekeme karakter van de overeenkomst. Ik vind het gewoon zalig om films als The Postman Always Rings Twice te bekijken en die voorliefde sijpelt altijd weer door in mijn eigen werk."

Marie-Do is nog een stuk dweepzieker als het op de liefde aankomt. Maar haar leven en de film wordt beheerst door supermarkten en schamele snackbars. Zo wordt het verloop van de tijd in beeld gebracht door kaartjes waarop de datum staat, in een bewegend shot bungelen ze aan de binnenkant van een boodschappenwagentje.

"Het winkelcentrum vormt een essentieel onderdeel van hun wereld", aldus Vernoux. "We hebben vaak op locatie en met schoudercamera's gedraaid om het realisme te verhogen. Ik probeer een eigen realiteit te creëren door te spelen met stukken van de werkelijkheid. Die definitie heb ik jammer genoeg niet zelf uitgevonden maar grotendeels overgenomen van David Lynch, die niet toevallig een van mijn favoriete regisseurs is."

De microcosmos die Vernoux creëert, heeft af en toe wel een licht verstikkend effect. De respectieve gezinsleden van Marie-Do en Pierre verschijnen wel op het toneel maar worden slechts zeer summier uitgewerkt. Rien à faire is te omschrijven als Flaubert met een toefje Marx, maar de nadruk ligt in elk geval op Emma Bovary.

TITEL: Rien à faire. REGIE: Marion Vernoux. SCENARIO: Marion Vernoux en Santiago Amigorena. FOTOGRAFIE: Dominique Colin. MUZIEK: Alexandre Desplat. PRODUCTIE: Alain Rozanes en Pascal Verroust. VERTOLKING: Valeria Bruni Tedeschi, Patrick Dell'Isola, Sergi Lopez, Florence Thomassin, e.a.

Frankrijk, 1999, kleur, 105 min. Gedistribueerd door Progrès.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234