Vrijdag 05/03/2021

Medea-mythe wordt uitgeklaard en vertroebeld

Brussel

Eigen berichtgeving

Steven Heene

Geduld wordt beloond. In het geval van Het Gulden Vlies, de nieuwe theaterproductie van de KVS/de bottelarij, is dat na de pauze. Dan spreken de tekst en de regie van de Nederlandse theatermaker Erik-Ward Geerlings het meest tot de verbeelding, de piek tijdens een erg wisselvallige voorstelling waarin Geerlings de toeschouwer langs de mythe van Medea voert. Soms, zoals in de eerste helft, levert dat karikaturaal, zelfs drakerig toneel op; soms intrigeert zijn eigenzinnige aanpak. Dan wordt de mythe uitgeklaard in plaats van vertroebeld en krijgen de oude personages - Medea, lason, Kreon - een menselijke gedaante.

Neem nu het begin van de eerste helft. De toeschouwer komt binnen in een zaal die vol gestouwd is met rommel: kapotte stoelen, vodden, afval eigenlijk met daartussen, moeilijk zichtbaar in het halfduister, enkele instrumenten - piano, percussie... - die door schimmige muzikanten worden bespeeld. Het resultaat daarvan is een ijle, bevreemdende soundtrack die het publiek, dat plaatsneemt op een tribune, in de sfeer moet brengen. Dat lukt maar ten dele, want als entree is deze 'stemmingmakerij' bepaald nadrukkelijk: alsof er in grote letters boven de bühne 'dit is alternatief theater' hangt. Dat gevoel neemt het daaropvolgende uur niet af, want wat blijkt? De acteurs spelen in deze rommel, meer nog: ze zijn gekleed in dezelfde vodden als die op de grond, een stijl die op het eerste gezicht veeleer middeleeuws dan Grieks aandoet en een beetje doet denken aan de ouderwetse BRT-jeugdseries van weleer: Het zwaard van Ardoewaan of zo, maar dan met een nog véél kleiner budget. Helemaal ridicuul wordt het wanneer je het Aietes-personage, de koning van Kolchis, hier gespeeld door Jan Pauwels, tussen de dialogen door op een flipperkast ziet spelen. Je moet je dat voorstellen: een koning in lange gewaden en met lange (valse) baard- en andere haren die even een balletje duwt alsof hij in de kroeg om de hoek staat. 'Postmoderne' regie noemen ze dat, en ook wel: 'wachten op de pauze'.

Na die pauze gaat het - gelukkig - beter. De vodden van voordien zijn verdwenen en in de plaats zie je een wit salon en acteurs in moderne kleren. We bevinden ons nu op Korinthe. (Voor wie de mythe niet zou kennen: Medea is gevlucht, samen met lason, toen die op Kolchis het Gulden Vlies kwam halen. Dat vlies heeft een gunstige invloed op de voortplanting, maar staat niet garant voor een geslaagde relatie, zoals Medea ondervindt. Haar affaire met Iason, de man voor wie ze haar vaderland verliet, loopt slecht af.) Dat is meteen het sterkste deel in Het Gulden Vlies, Geerlings' interpretatie van het Medea-verhaal. In deze scènes zijn de acteurs verlost van hun carnavalkostuums en wordt er ineens weer 'gewoon' theater gespeeld, puur en zelfs uitstekend, met Sien Eggers en Hubert Damen in glansrollen als Medea en Iason. Hier wordt ook, meer dan voordien, duidelijk dat Geerlings gevoel heeft voor taal, en dat eenvoud nog maar eens het beste is. Dan zegt Medea vol bitterheid aan haar Iason: "Goddelijk geluk, dat heb je me beloofd", en dan antwoordt hij: "Ach ja. Heb je dat niet?" Zo simpel en pijnlijk is de situatie, zodra Medea weet dat Iason met een andere vrouw, de plaatselijke prinses, zal trouwen.

Na deze crisis nemen de spanning en de theaterkwaliteit weer lichtjes af, maar de voorstelling blijft wel op niveau, met Hans Ligtvoet als de jonge Iasonson in korte broek. Geerlings schreef duidelijk een tekst waarmee je iets kunt aanvangen, maar in zijn regie toont hij zich nogal schizofreen, alsof hij geen keuzes kon maken. Mij zal Het Gulden Vlies vooral bijblijven als de productie waarin Sien Eggers nog eens liet zien dat ze niet alleen komisch sterk is, maar ook dramatisch, en als illustratie dat goed theater te maken heeft met geduld, eenvoud en een gezonde afstand van de regisseur tegenover een eigen tekst.

Voorstellingen op 7, 8, 9, 10, 11 juni om 20 uur en op 6 en 9 juni om 14 uur. In de bottelarij, Delaunoystraat 58, Brussel. Reserveren op tel. 02/412.70.70.

Verwarring troef in 'Het Gulden Vlies' van KVS/de bottelarij

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234