Donderdag 17/10/2019

Big Bart

Mechelen wordt een politiestad

Een ANPR-camera in het Mechelse centrum. De stad zal dit soort slimme bakjes nu op grote schaal inzetten. Beeld © Wouter Van Vooren

Een boodschap aan de Mechelse inwoners: Big Bart is watching you. Burgemeester Bart Somers (Open Vld) rolt een cameranetwerk uit van ongeziene omvang. Dat moet de stad bevrijden van hardrijders, sluipverkeer en criminaliteit.

Wie in Mechelen rondwandelt, ziet ze hier en daar al hangen, maar vanaf 2017 kunnen de Maneblussers er niet meer aan ontsnappen. De ANPR-camera's zijn 'slimme' bakjes die boven de baan hangen en nummerplaten herkennen. Het Mechelse stadsbestuur hoopt daarmee de heilige graal te hebben gevonden voor de oplossing van een aantal maatschappelijke problemen.

Uit de stadskas wordt 1,25 miljoen euro gehaald voor wat burgemeester Bart Somers (Open Vld) het 'ANPR 2.0' noemt. Het gaat om 59 nieuwe camera's die over 25 nieuwe locaties worden verspreid in en rond Mechelen. Eerder liet de burgemeester al 77 camera's aanrukken.

Niet de techniek, wel de omvang van het project is een primeur. Voor het eerst in Vlaanderen wordt een stad volledig omringd door trajectcontroles. Sinds enkele jaren zijn trajectcontroles ingeburgerd op autosnelwegen, maar in Mechelen zullen ze nu op grote schaal lokaal worden ingezet. Op 11 invalswegen wordt de snelheid gecontroleerd over een afstand van minstens 500 meter. Gedaan met plotseling in de remmen te gaan voor een flitspaal.

"Ik wil geen proefprojectje. Ik wil een uitrol op grote schaal, want dat is de enige manier om hardrijders fundamenteel te ontraden", verklaart Somers. De populaire burgemeester wil een cruciale omslag realiseren in de gedragscultuur van de Mechelaar. "De bedoeling is dat iedereen het gevoel heeft dat hij 24 uur op 24 wordt gecontroleerd en dat hij zich overal aan de regels moet houden."

Zes trajectcontroles zullen ook werken als vrachtwagensluis. Dat moet het sluipverkeer in bepaalde woonwijken aan banden leggen. Het principe: als een vrachtwagen in pakweg twee minuten van camera A naar camera B rijdt, dan weet het systeem dat het om doorgaand verkeer gaat. De nummerplaat van de vrachtwagen wordt geregistreerd, waarna de chauffeur een boete in de bus krijgt.

Volgens Somers is het evident dat het slimme veiligheidsnet Mechelen zal wapenen tegen rondtrekkende bendes en criminelen. "Mechelen ligt op de as tussen Brussel en Antwerpen, vlak naast de E19. Wij zijn dus erg kwetsbaar." Politiecijfers tonen aan dat de camera's effect hebben. In de eerste helft van 2015 zorgden ze voor de cruciale doorbraak in de opheldering van 172 misdaden, tot moorden toe.

Beeld RV

'Overdaad'

Het gebruik van ANPR-camera's is niet nieuw, maar de omvang in Mechelen roept wel vragen op. Hoe ver kan een stad gaan? "Overdaad schaadt", reageert oppositielid Caroline Gennez (sp.a). Zij betwist niet dat camera's hun nut bewijzen, maar vreest dat het evenwicht tussen privacy en veiligheid overhelt naar dat laatste. "Het geld dat deze stad investeert in politie is trouwens enorm. Dat roept toch vragen op."

Wordt Mechelen een politiestad? Feit is dat de Mechelaars zelf weinig protest aantekenen tegen het groeiende veiligheidsnet. Het draagvlak in de stad is groot, dat merkt de oppositie ook. Juridisch valt er ook weinig tegen te beginnen. De privacycommissie zette onlangs het licht op groen voor het gebruik van slimme camera's tegen allerhande criminaliteit. Binnenlandminister Jan Jambon (N-VA) wil de camera's binnenkort inzetten in de strijd tegen terreur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234