Maandag 05/12/2022

NieuwsVideogames

Maximumlevel zonder één dode op zijn geweten: pacifist triomfeert in oorlogsgame ‘Call of Duty’

Beeld uit 'Call of Duty: Modern Warfare II'. Beeld Activision
Beeld uit 'Call of Duty: Modern Warfare II'.Beeld Activision

In de oorlogsgame Call of Duty: Modern Warfare II schoppen doorgaans de spelers die niet op een lijk meer of minder kijken het het verst. Teams gaan op een virtueel slagveld met elkaar in duel met een uitgebreid en naar believen te personaliseren wapenarsenaal. Maar één speler is een vreemde, pacifistische eend in de bijt.

Dieter De Cleene

That Friendly Guy – zijn echte identiteit is onbekend, zijn spelersnaam doet al vermoeden dat hij zachtaardig is – staat hoog in de ranking zonder iemand te doden. Sterker nog, hij moet zijn eerste digitale kogel nog op de vijand afvuren en heeft de ‘vuren’-functie in zijn instellingen zelfs uitgeschakeld. En dat in een game waarin ratelende machinegeweren en ontploffende granaten als achtergrondmuziek weerklinken.

That Friendly Guy behaalde het maximale level in Modern Warfare II niet alleen op vrij onconventionele wijze, maar ook relatief snel. Het kostte hem 23 uur en 25 minuten spelen, vertelt hij aan de Amerikaanse krant The Washington Post.

Hoe speelt hij dat klaar? That Friendly Guy legt zich niet toe op het neermaaien van tegenstanders, maar maakt van snelheid, onopvallendheid en ondersteunende acties zijn handelsmerk. Hij zeult geen zware wapens mee die je traag maken, gooit granaten als afleidingsmanoeuvre, bevrijdt gijzelaars en bedient drones. Hij investeert in bepantsering zodat hij veilig de aandacht van tegenstanders kan trekken, terwijl zijn meer schietgrage vrienden hen omsingelen. Hij lokaliseert en identificeert vijanden die zijn teamgenoten vervolgens wél kunnen omleggen – pacifisme heeft zijn grenzen. Ook daarmee zijn namelijk punten te verdienen. Eén keer maakte de schietschuwe gamer een uitzondering door met een raketlanceerder een vijandelijke drone uit de lucht te schieten, maar daarbij vielen geen virtuele slachtoffers.

Zien teamgenoten zo’n vredelievende medestrijder niet als een blok aan het been? That Friendly Guy kreeg naar eigen zeggen nog geen klachten omdat hij zijn team met zijn vaardigheden niet zelden aan de overwinning helpt.

That Friendly Guy is niet aan zijn proefstuk toe. Eerder wist hij zich al zonder één slachtoffer te maken staande te houden in het bloederige Escape from Tarkov, waar elkaar overhoop knallen ook zo’n beetje de essentie is. Hij zong het er ruim 700 uur uit zonder één dode op zijn geweten.

Shooters spelen zonder te schieten, waarom doet een mens zoiets? Verheven ethische principes zitten daar niet achter. Volgens de geweldloze gamer, die zijn exploten af en toe op YouTube toont, heeft het hem niet alleen een betere speler gemaakt, maar is het bovenal origineel en leuk. “Ik hou ervan om met mijn spelstijl en video’s mensen een glimlach op het gezicht te toveren”, vertelt hij nog aan The Washington Post.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234