Woensdag 24/02/2021

Maurice Engelen kiest resoluut voor klassiekers

Daarnaast trekt het festival voluit de Belgische kaart. Openingsfilm wordt Geoffrey Enthovens Meisjes, My Queen Karo van Dorothée van den Berghe sluit de filmweek af.

Nu het Filmfestival van Oostende aan zijn derde editie toe is, was het tijd voor een paar veranderingen. Zo vindt het een weekje vroeger dan voorheen plaats. “Zo vermijden we de start van het schooljaar”, legt afgevaardigd bestuurder Peter Craeymeersch uit. “Vorige edities verloren we daar toch wat publiek.” Verder krijgt jong Belgisch kortfilmtalent een gedroomd forum. Zo worden kortfilms als Kaïn van Kristof Hoornaert, Fal van Hans Van Nuffel en A Day in a Life van Nicolas Daenens niet in een aparte sectie ‘weggestopt’, maar worden ze telkens als voorfilm van een avant-première getoond. Het hele festival kleurt trouwens opvallend Belgisch. Openen doet het namelijk met Meisjes, de nieuwe film van Geoffrey Enthoven over een trio meisjes van zeventig die een R&B-groepje oprichten. De hoofdrollen worden vertolkt door Marilou Mermans en Jan Van Looveren. En ook de slotfilm is Belgisch. My Queen Karo van Dorothée van den Berghe, met onder meer Matthias Schoenaerts en Déborah François, vertelt het verhaal van de kleine Karo die samen met haar ouders in een commune in het Amsterdam van de jaren zeventig terechtkomt. Wat tussen die twee films in wordt getoond, volgt het vertrouwde recept van het festival. Er staan niet enkel (Belgische) avant-premières van films op het programma - onder meer Crossing Over met Harrison Ford, The Young Victoria met Emily Blunt en Un Prophète van Jacques Audiard, dat de Grand Prix won op het voorbije filmfestival van Cannes - maar ook van series (Torchwood, Dead like Me, The Riches), ja zelfs van games. Er komt dit jaar ook een heus gamesdorp op het Wapenplein: City Games, waar het publiek onder andere de nieuwe game Need for Speed: Shift kan ontdekken.

Ontdekkingen

Absolute sterkhouder van het festival is en blijft de Master Selection. Dit jaar presenteert Maurice Engelen er zijn favoriete films. Het lijstje oogt opvallend klassiek: To Kill a Mocking Bird, Turks Fruit, Last Tango in Paris, Taxi Driver, Der blaue Engel, Leaving Las Vegas (de film die de ex-Praga Khanfrontman inspireerde tot de song ‘Breakfast at Vegas’),... Engelen: “Ze hadden me eerst voorgesteld de films te nemen waarvoor ik de soundtrack had geleverd: Strange Days, Basic Instinct, Ben X,... Maar ik vond het zinvoller gewoon die films te kiezen die me het meest bij zijn gebleven. En daar zitten inderdaad veel klassiekers tussen. Ik vind dat ook belangrijk. Er is een hele nieuwe generatie die die films nog niet kent en nu de kans krijgt ze te ontdekken. Bovendien vind ik het ook interessant: houden die films in deze tijden van snelle montages en dialogen stand?” Of er ook een rode draad loopt door zijn top tien? “Het zijn haast allemaal donkere, sombere en seksueel getinte films. Dat verbaast me ook niks. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de duistere kant van het bestaan. In elk van ons huist een monstertje en deze films tonen het.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234