Dinsdag 24/05/2022

Dieselschandaal

Matthias Müller is nieuwe topman Volkswagen: "Eerste taak is vertrouwen terugwinnen"

Martin Winterkorn. Beeld AFP
Martin Winterkorn.Beeld AFP

Het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft Matthias Müller benoemd tot nieuwe bestuursvoorzitter. Hij was eerder topman van dochtermerk Porsche.

redactie

De 62-jarige Müller neemt de leiding van het grootste autoconcern van Europa over van de opgestapte Martin Winterkorn. Die moest eergisteren het veld ruimen vanwege het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's. Volgens Volkswagen gaat het daarbij wereldwijd om 11 miljoen auto's.

In de Duitse media werd al gespeculeerd dat Müller tot opvolger van Winterkorn zou worden benoemd.

Zware opdracht

Müller staat voor een zware opdracht: het vertrouwen terugbrengen in het bedrijf dat zwaar getroffen is door gesjoemel met emissiewaarden.

De nieuwe VW-baas werkte eerder deze maand in ieder geval alvast aan zijn imago als maatschappelijk verantwoord manager. In een interview met Süddeutsche Zeitung pleitte Müller voor betrokkenheid vanuit het Duitse bedrijfsleven met het vluchtelingenvraagstuk. "Niemand keert vrijwillig of lichtvaardig zijn vaderland de rug toe", zei hij.

"Matthias Müller heeft belangrijke strategische, zakelijke en sociale kwaliteiten. Hij kent de groep en haar merken en kan zich onmiddellijk met volle energie werpen op zijn nieuwe taak", wordt Berthold Huber, interimvoorzitter van de toezichtsraad, geciteerd in een persbericht van Volkswagen.

Het schandaal van sjoemelsoftware in dieselwagens van Volkswagen is een "morele ramp en een beleidsdrama" en de verantwoordelijkheid ervoor ligt bij "een kleine groep van mensen", zegt Huber. "Een kleine groep van mensen heeft Volkswagen enorme schade toegebracht", zei ook Bernd Osterloh, die de werknemers vertegenwoordigt in de toezichtsraad.

"Mijn allereerste taak is het vertrouwen terug te winnen in de Volkswagen-groep, door elke steen om te draaien en met maximale transparantie, en door de juiste conclusies te trekken uit de huidige toestand", stelt Müller op zijn beurt.

Achtergrond

Wellicht speelde mee dat Müller zelf een kind van vluchtelingen is. Hij werd in juni 1953 geboren in het huidige Chemnitz in de Duitse deelstaat Saksen, destijds onderdeel van de communistische DDR. Zijn ouders vluchtten met hun zoon naar het westen en vestigden zich in Beieren.

Na zijn middelbare school trad Müller in de voetsporen van zijn vader die in de jaren vijftig bij autobouwer DKW werkte. Hij volgde een opleiding tot gereedschapsmaker bij Audi, waarna een IT-studie volgde aan de Universiteit van München. Audi trok hem daarna aan in de rol van junior IT-manager in 1984.

Matthias Müller. Beeld GETTY
Matthias Müller.Beeld GETTY

Carrière

In het hiërarchische Duitse bedrijfsmodel wist Müller zich vrij snel op te werken. Hij schopte het bij Audi tot productmanager voor alle modellen van de fabrikant van luxewagens. Hij werkte daar ook onder leiding van Martin Winterkorn, zijn voorganger als hoogste baas van het VW-concern.

In 2010 werd Müller aangesteld als topman bij Porsche. Vlak daarvoor was VW als bovenliggende partij uit een felle overnamestrijd tussen de twee autobedrijven gekomen. Onder zijn leiding maakte de fabrikant van onder meer de iconische sportwagen 911 een sterke groei door. Vorig jaar rapporteerde het bedrijf recordverkopen.

Müller blijft aan het hoofd staan van Porsche, totdat er een nieuwe topman is gevonden voor het luxesportwagenmerk. Die post zou gaan naar de 47-jarige Oliver Blume, de huidige productiedirecteur van Porsche, zo vernam het Duitse persagentschap dpa bij verschillende bronnen. Zijn benoeming zou in de loop van volgende week officieel worden gemaakt door de toezichtsraad van Porsche.

11 miljoen wagens betrokken

Martin Winterkorn stapte woensdag op als topman van de grootste autobouwer van Europa na het uitbreken van een schandaal rond gemanipuleerde metingen bij dieselwagens. Dat zou volgens Volkswagen wereldwijd betrekking hebben op zowat elf miljoen van zijn wagens. VW kondigde ook al aan alvast een voorziening te nemen van 6,5 miljard euro in het derde kwartaal om de kosten te dekken die het schandaal met zich mee zal brengen.

De autobouwer maakte vandaag voorts bekend dat de topman van de activiteiten in de Verenigde Staten, Michael Horn, zijn functie behoudt. De activiteiten in Noord-Amerika worden samengevoegd in een nieuwe marktdivisie. Die tak zal geleid gaan worden door Winfried Vahland. Hij gaf eerder leiding aan dochtermerk Skoda. Daarnaast treedt verkoopdirecteur Christian Klingler uit het bestuur, al heeft dat niet te maken met de recente problemen, aldus het bedrijf.

Tevens werd gemeld dat financieel directeur Hans Dieter Pötsch zoals gepland de nieuwe voorzitter zal worden van de toezichtsraad. Nu wordt die functie nog tijdelijk waargenomen door Huber. Pötsch wordt dan de definitieve opvolger van de eerder dit jaar vertrokken Ferdinand Piëch.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234