Donderdag 13/05/2021

InterviewMatthias de Caluwe

Matthias De Caluwe (Horeca Vlaanderen): ‘We willen absolute garanties: in opening en in steun’

Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen Beeld
Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen

Nog 23 keer slapen en we kunnen weer een terrasje doen. Zou het? Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen, weet het ook niet. ‘Maar de situatie is dramatisch en de nood is heel hoog’, aldus een bezorgde De Caluwe in een interview over de nieuwe coronaversoepelingen. ‘We willen een ‘reboost’-plan voor de sector.’

Zo’n Overlegcomité is toch een beetje als wachten op je bestelling op restaurant: als het allemaal veel langer begint te duren dan voorzien, is dat zelden een goed teken. Hij werd dan ook met het uur nerveuzer, Matthias De Caluwe, topman van Horeca Vlaanderen, tot in de vooravond het verdict viel. “Pfff. 8 mei en enkel de terrassen. Toch weer anders dan verwacht. Vrolijk word ik hier niet van. ‘t Is zoals het weer vandaag: bewolkt en weinig opklaringen. We krijgen wel een richting, maar excuseer: dat is dezelfde richting als begin maart hé. We zijn al zes en een halve maand gesloten. De terrassen mogen dan open, maar gekoppeld aan voorwaarden (genoeg 65-plussers gevaccineerd en minder dan 500 coronazieken op intensieve, red.). De enige zekerheid die wij blijkbaar krijgen is dat er geen zekerheid is voor ons. We willen absolute garanties: in opening en in steun. Positief is wel dat ik berichten krijg dat de steunmaatregelen behouden blijven.”

Maar zelfs met behoud van steunmaatregelen ziet 55 procent van de horeca het niet zitten de terrassen te openen, volgens jullie enquête van vorige week.

“Het zijn vooral de restaurant- en brasseriehouders en ze hebben dat toen ook naar eer en geweten ingevuld. We gaan zien. Cruciaal is dat er snel garanties komen over de steun en de voorwaarden voor zo’n buitenbeleid met terrassen. Zoals in Luxemburg, met amper twee aan een tafeltje en hoogstens tot zes uur ‘s avonds, dat is ook niets hé. Dan zie je alleen in het weekend en als de zon schijnt wat volk. Het moet ook de moeite lonen.”

Begrijp je dat dit voor heel wat mensen overkomt als ‘de horeca wil zelf niet open: liever dicht en steunmaatregelen’?

(fel) “Nee. Elke horeca-ondernemer had liever eergisteren al aan de slag geweest, hoor. Er zijn gewoon grote verschillen. Een café dat een koppel samen uitbaat met een terrasje, dat zal wel marcheren als het weer meezit, maar wat met een grotere zaak met veel personeel? Moet je dan de keuken bemannen, de frigo’s volstouwen en obers uit technische werkloosheid halen om te riskeren dat er niemand komt opdagen bij een regenvlaag? De binnenruimte is het vangnet voor terrassen bij slecht weer, maar die is er nu niet. Horeca is pas rendabel bij 100 procent capaciteit, maar bij beperkte bezetting en anderhalve meter afstand op terrassen en geen binnenruimte is dat voor veel zaken een heel ander verhaal.”

Hoe zal het praktisch verlopen? Een tafel en een tijdslot reserveren of wachtrijen op de parking of aan de stoep?

“Dat weet ik ook niet. Een aantal mensen per tafel en al dan niet een sluitingsuur? Er zijn nu een aantal politieke keuzes gemaakt, maar we hebben al contact gehad met het Coronacommissariaat om dat nu in werkbare protocollen te gieten.”

Vanaf 26 april kan ik mijn teennagels laten lakken, maar geen koffie drinken op een terras. Is dat dan minder essentieel?

“Vraag dat alstublieft aan de regering, hé. Ik zou natuurlijk liever willen dat iedereen eerst een pint en een koffie kan drinken, maar we zijn niet tegen andere sectoren. Dat zijn ook onze klanten en vice versa. Maar ja, die keuzes op zo’n overlegcomité…”

Kappers en schoonheidsspecialisten hebben misschien een betere lobbyist?

“Ik denk dat er wel verschillen zijn. In niet-essentiële winkels en bij de kapper draag je overal een mondmasker. Ik vermoed dat ze daar een verschil zien, maar we hadden net een bondgenoot kunnen zijn vandaag. De afstandsregels, handen ontsmetten bij het binnenkomen, mondmaskers dragen tot aan tafel: da’s toch een meer gecontroleerde omgeving dan de thuisomgeving. In juni vorig jaar gingen we open en dat gaf geen rimpeling in de curves. Laten we eerlijk zijn: de cijfers zijn vandaag nog op een hoog niveau en wij zijn al meer dan zes maanden dicht. Mag ik dan besluiten dat er toch een aantal zaken verkeerd lopen?”

Misschien mogen we in juni ook weer binnen aan een tafeltje zitten als de cijfers op intensieve zorg gunstig evolueren en er genoeg vaccins worden gezet. Moet elke cafébaas nu bidden dat wie uit het buitenland komt zich netjes aan de quarantaineregels houdt en het imago van AstraZeneca verbetert?

“Ja, zeker? We hebben al zo vaak gevraagd dat mensen hun best doen om de regels te volgen. Dat gaat ten koste van een deel van onze vrijheden en dat is vreselijk, maar ondernemers - onze toeleveranciers, hoteliers, cateraars, uitbaters van feestzalen en discotheken - moeten dezelfde regels ook volgen én ze riskeren ook nog eens hun levenswerk te zien verdwijnen. Da’s nog van een andere orde zeker? Als je een hart hebt voor de horeca: volg dan de regels en laat je vaccineren. En aan de overheid: vaccineer de mensen die willen dan dag en nacht, zeven dagen op zeven. En dan kan het misschien toch nog sneller, die heropening.”

Nog eens extra weken op de tanden bijten: wat betekent dat voor ons horecalandschap?

“Het is dramatisch en de nood is heel hoog. We tellen nu al 9,3 miljard euro omzetverlies door corona. In 2019 viel één op de vijf faillissementen in de horeca en dat was in normale tijden. Het is ongezien. En voor cafés en restaurants betekent weer open mogen snel weer wat omzet. Maar voor cateraars en feestzalen wil dat niet zeggen dat wanneer het weer mag, dat de zaal vol volk staat hé. We willen een ‘reboost’-plan voor de sector, met naast tijdelijke steun ook de verlenging van de btw-verlaging en een RSZ-korting. We zijn samen met de evenementenwereld en het toerisme al het langst en het zwaarst getroffen door iets dat wij ook niet gewild hebben. Ik denk dat er nog wel een ‘efforke’ mogelijk moet zijn voor ons.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234