Woensdag 27/10/2021

Matthew McConaughey

In de actiefilm Sahara zegt het hoofdpersonage Dirk Pitt: 'Hé, al het beste wat mij ooit is overkomen gebeurde in het water.' Grapje, want avonturier Dirk Pitt is als duiker en schattenjager gespecialiseerd in het zoeken naar scheepswrakken. Sahara situeert zich echter grotendeels in de woestijn, compleet met kamelen en zandstormen. De hoofdrol wordt vertolkt door Matthew McConaughey en het beste dat hem in Sahara overkwam, was de ontmoeting met de Spaanse actrice Penelope Cruz.

Indiana Jones met woestijnzand in de ogen

Los Angeles

Van onze verslaggever

Jan Temmerman

Het filmbedrijf vindt geregeld, zeg maar stelselmatig, nieuwe 'sterren' uit. Ze hebben er ook een ironische omschrijving voor, flavour of the month, wat impliceert dat zulke ontdekkingen niet altijd even lang aan de Hollywood-hemel blijven schitteren. Zo nu en dan wordt er zelfs een nieuwe 'superster' gesignaleerd. Dat was het geval met de jonge Texaanse acteur Matthew McConaughey (°1969), die in de zomer van 1996 als een komeet de hoogte inschoot. Zelfs geroutineerde Hollywood-watchers waren danig onder de indruk van de indrukwekkende snelheid waarmee deze nieuweling - zijn filmdebuut dateerde uit 1993 - zijn plaats aan het Hollywood-firmament had ingenomen. McConaughey was die zomer niet zomaar hot. Hij was, in de woorden van een duidelijk opgewonden filmjournalist, "hotter than a tex-mex chili, served at midday, in the summer, during a heatwave".

Die heisa had toen alles te maken met A Time to Kill, een film gebaseerd op een rechtbankthriller van mega-auteur John Grisham, die toen op weg was naar de bioscopen. In tegenstelling tot eerdere Grisham-adaptaties (zoals The Firm met Tom Cruise, The Pelican Brief met Julia Roberts en Denzel Washington en The Client, met Susan Sarandon en Tommy Lee Jones) had regisseur Joel Schumacher voor de hoofdrol van advocaat Jake Brigance een onbekende acteur gekozen. Dat liep niet van een leien dakje, want John Grisham had contractueel laten vastleggen dat hij bij A Time to Kill inspraak wou over de vertolking. Het werden lange onderhandelingen. Regisseur Schumacher en schrijver Grisham stelden favorietenlijstjes op. Daarop stonden onder meer de namen van Brad Pitt, Val Kilmer, Aidan Quinn, Bill Paxton, Ralph Fiennes, Woody Harrelson, Alec Baldwin, enz. Niemand van hen kon op beider steun rekenen. Toen pakte Schumacher uit met zijn troefkaart: Matthew McConaughey. Hij had de acteur al het bijrolletje van een Ku Klux Klan-fanaat toebedeeld (uiteindelijk een rol voor Kiefer Sutherland), maar hij speelde ook wel met het idee dat McConaughey geschikt kon zijn voor het hoofdpersonage Jake Brigance. Terwijl de studio stilaan wanhopig werd, dokterde Schumacher de perfecte strategie uit. Hij liet de acteur (die in Texas bezig was met de opnamen van Lone Star voor regisseur John Sayles) overvliegen naar Los Angeles, deed in het grootste geheim een auditie met McConaughey in de rol van advocaat Jake Brigance en stuurde de tape naar Grisham. Die reageerde met de mededeling: 'Ik heb de opname vijf keer bekeken. This guy is perfect! This is Jake! This is the kid! This is the one!'."

A Time to Kill werd gedraaid met Matthew McConaughey in de hoofdrol, maar bijna niemand had toen van hem gehoord. Weer pakte Schumacher uit met een masterplan, door bevriende journalisten in het oor te fluisteren dat ze de ontdekking van the next big thing konden doen. Het resultaat was toen onder meer dat de acteur in augustus 1996 zowel de covers van trendsettende magazines als Vanity Fair ("Why Hollywood is so hot for Matthew McConaughey") en Interview ("About to be as big as a mountain") haalde! Kortom, a star was born! De omschrijvingen waren navenant: 'de nieuwe Paul Newman!', 'een jonge Marlon Brando!', 'de erfgenaam van Tom Cruise!', 'de opvolger van Brad Pitt!'.

Een echte superster is McConaughey inmiddels nog niet geworden, maar hij overleefde wel de flavour of the month-status. Zo was hij onder meer te zien in Contact (naast Jodie Foster), in het Spielberg-epos Amistad, in de duikbootthriller U-571, in de mediasatire Edtv, in romantische komedies als The Wedding Planner en How to Lose a Guy in 10 Days, in het fantasy-spektakel Reign of Fire (naast Christian 'Batman' Bale), ...

Nu is er de behoorlijk spectaculaire actiefilm Sahara, waarin McConaughey duiker, avonturier en schattenjager Dirk Pitt speelt. We vroegen hem of hij bezwaar maakte tegen de omschrijving van Sahara als 'een western met kamelen'?

"A western with camels?" Met een zwaar en sloom Texaans accent proeft Matthew McConaughey de omschrijving. "Het verhaal speelt zich weliswaar af in de woestijn en niet op de prairie, maar de film heeft wel de structuur van een klassieke western. Er lopen in de film paarden rond, maar inderdaad ook kamelen." Hij proeft nog eens. "Ja, eigenijk is dat wel een goede omschrijving. I like that! De film is gebaseerd op een boek van Clive Cussler. Die is in Amerika zeer populair en hij heeft een hele reeks van die Dirk Pitt-avonturen geschreven. Sahara is een introductie en we hopen dat er nog veel avonturenfilms volgen. Hopelijk is dit het begin van een franchise, zo van Dirk Pitt against this en Dirk Pitt against that."

De vergelijking met de Indiana Jones-films is onvermijdelijk. "Natuurlijk!", knikt McConaughey. "Maar er zit ook een beetje James Bond in. En net als Romancing the Stone is dit een verhaal over schattenjagers, ergens ver weg in een exotisch land. En die jacht wordt dan doorkruist door... een Groot Conflict! Dat is de zoektocht van het Dr. Rojas-personage (Penelope Cruz, JT), die de oorzaak van een dodelijke epidemie wil vinden. Zullen hun paden elkaar kruisen? Sahara is een typische action/adventure-film en het is dus normaal en zelfs een goede zaak als het publiek deze productie vergelijkt met de Indiana Jones-films, inclusief de knipoogjes. Sahara is niet bedoeld om The Matrix te overtroeven."

"Er zitten ook ernstige elementen in de film, die te maken hebben met het milieu en met de situatie in Afrika, maar de film preekt niet, probeert geen stellingen te bewijzen, maar beschikt wel over een soort geweten. Sahara is geen verhaal over waterpollutie of onderdrukte volkeren, maar die ingrediënten zijn wel aanwezig en blijven mooi in evenwicht met de actie, de avonturen, de humor en de romantiek. Sahara is cool! Ook het feit dat we echt in de woestijn gedraaid hebben, was erg belangrijk. Voor een acteur is zoiets een geschenk. We zitten in de make believe business. Het is onze job om het publiek te doen geloven dat het allemaal echt gebeurt. Dus als je verondersteld wordt scènes in een zandstorm te draaien en op dat moment slaat het zand je echt in het gezicht, dan hoef je niet zoveel meer te 'acteren'. Het wordt meteen een stuk natuurlijker. Het publiek ziet dat ook. De kijker merkt heus wel dat we dit niet in Nevada of in een of andere studio gedraaid hebben. Dit zijn landschappen die ze sinds Lawrence of Arabia niet meer gezien hebben. This is big!"

Afwachten dus of het publiek dat ook vindt. Maar zelfs als er geen vervolgfilm komt, heeft McConaughey aan zijn woestijnavontuur toch een nieuwe liefde overgehouden, zijn aantrekkelijke tegenspeelster Penelope Cruz, ook al blijft de acteur volhouden dat ze op de set in Marokko alleen maar 'goede vrienden' werden en dat de romance er pas kwam toen de opnamen achter de rug waren. Er staat hoe dan ook al een nieuwe samenwerking tussen McConaughey en Cruz op het programma, The Loop, een liefdesverhaal tussen een politieman en een bibliothecaresse. Wordt misschien vervolgd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234