Woensdag 14/04/2021

Mattel boekt meer winst dankzij Barbie en Matchbox

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Het Amerikaanse speelgoedconcern Mattel, zowat het grootste ter wereld, heeft in het laatste kwartaal van 2009 zijn winst bijna verdubbeld. Het goede resultaat was te danken aan het succes van een aantal klassiekers in de kerstperiode, zoals Barbie en de Matchbox-autootjes.

Mattel sloot de drie laatste maanden af met een winst van 328 miljoen dollar. De kwartaalomzet steeg met 1 procent tot 2 miljard dollar. Vooral buiten de VS vielen de klanten terug op het speelgoed van Mattel.

Barbie en Matchbox
Terwijl Barbie het de voorgaande maanden minder goed deed, was de vraag naar deze poppen in de eindejaarsperiode sterk gestegen: +12 procent tegenover het laatste kwartaal van 2008. Ander meisjesspeelgoed deed het dan weer beduidend slechter.

Bij de jongens waren vooral de speelgoedauto's in trek. De verkoop ervan steeg met 11 procent. Het babyspeelgoed van Fisher-Price viel ook in de gunst van moeders, vaders en grootouders.

Hasbro, de grootste concurrent van Mattel, komt op 8 februari met resultaten. (dpa/sam)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234