Maandag 26/10/2020

Matt Harding

Bij zijn laatste project betrekt Matt ook anderen, 'omdat er veel mensen beter zijn in het flapperen met ledematen dan ik'

@9 PROFIEL identikit:Wie?

Een Amerikaanse mafkees die overal ter wereld een gek dansje doet, daar filmpjes van maakt en ze op internet zet.

@9 PROFIEL identikit:In het nieuws?

Zijn nieuwste filmpje werd in de eerste twee weken al meer dan vijf miljoen keer bekeken.

Internethit voor dansende mafkees

Brussel l Een jongen die een potsierlijk dansje doet op de top van de Kilimanjaro, voor de Taj Mahal of naast het Parthenon. Meer heb je niet nodig voor een internethit. Het filmpje Dancing van Matt Harding werd in de twee weken sinds zijn verschijning al vijf miljoen keer bekeken op YouTube en waarschijnlijk nog eens een miljoen keer op andere sites. Harding vond zelfs een sponsor voor zijn gehuppel.

Door Catherine Vervaecke

In Dancing zie je Harding, een jongeman in shorts en met stapschoenen, een dansje uitvoeren dat je met goede wil koddig zou kunnen noemen. Met een brede grijns op het gezicht zwaait hij met zijn ellebogen en gooit hij zijn knieën in de lucht. Het filmpje bestaat uit een compilatie van korte stukjes waarin Matt danst op verschillende herkenbare plaatsen in de wereld, zoals op de Chinese muur, op een brug in Venetië of in Area 51 in Nevada. Hij danst zelfs in de ruimte, in het Nellis Airspace.

Matt is, volgens zijn website Wherethehellismatt.com, "een 31-jarige lummel uit Connecticut die lang dacht dat het hoogste doel in zijn leven was videospelletjes te bedenken. Toen hij dat doel al op redelijk jonge leeftijd had bereikt, bedacht hij dat er waarschijnlijk ook andere dingen te doen waren op de wereld." En dus trok Matt erop uit. Hij reisde door Azië en maakte een website om zijn vrienden en familie te laten weten waar hij was.

Het nieuwe filmpje is het derde deel van een project dat veeleer toevallig begon in 2003. Harding was in Hanoi, toen zijn reispartner een kort filmpje van hem maakte terwijl hij zijn gekke dansje deed. Hij zette een compilatie van zijn dansstukjes op het web als een soort postkaart voor de achterblijvers thuis, maar het filmpje begon zich te verspreiden over het internet. Volgens Matt ging dat als volgt: "Ken je die kerel die danst op het internet? Nee, niet die, die andere. Nee ook niet die. Ik zal je de link doorsturen, hij is grappig."

Het filmpje werd steeds meer bekeken en het trok de aandacht van kauwgomfabrikant Stride gum. Die vroeg Matt of hij zin had nog een wereldreis en een filmpje te maken, op hun kosten. De reden waarom het kauwgommerk een jongen wil betalen om de wereld rond te reizen en te dansen, is niet helemaal duidelijk, maar het zal Matt worst wezen. Aan het eind van het filmpje bedankt hij braaf zijn sponsor en voor de rest danst hij erop los.

Matt begon met het dansje op zijn werk, tijdens de middagpauze of een dood moment, of gewoon om mensen lastig te vallen. Nu danst hij op de rand van de Grand Canyon, in een tulpenveld in Nederland of een speelhal in Japan. In zijn eerste filmpjes danste Matt meestal alleen of in het gezelschap van dieren, schildpadden op de Galapagoseilanden, olifanten in Botswana, maki's op Madagascar of een school kwallen in de zee bij Palau.

Maar bij zijn laatste project wilde hij andere mensen betrekken, "omdat mijn dansje eigenlijk niet zo heel interessant is en omdat er veel mensen veel beter zijn in het flapperen met ledematen". Hij liet de mensen van Stride zijn inbox zien, die uitpuilde van de mails van over heel de wereld. Hij wilde alle mensen die hem geschreven hadden uitnodigen om met hem mee te komen dansen. En dus krijgt Matt in zijn nieuwste filmpje het gezelschap van dansende fans uit Rio de Janeiro, Polen, Bhutan, Madrid en Brussel.

Straatkinderen in Soweto, bosjesmannen in Nieuw-Guinea en Bollywooddanseressen in India proberen allemaal zijn onbeholpen gezwaai met ledematen te imiteren. Meestal zijn het de kinderen die daar het best in slagen. Enkel de militaire politie van de gedemilitariseerde zone tussen de twee Korea's kan aan het dansen weerstaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234