Onderwijs
Master basisonderwijs op tafel
Verschillende onderwijskoepels hebben in het Vlaams Parlement gepleit voor een masteropleiding basisonderwijs. Momenteel hebben de onderwijzers een bachelordiploma. Maar er is nood aan meer analytische en wetenschappelijke competentie, vinden ze.
"We stellen vast dat de instroom in de basisscholen grotendeels niet uit het aso komt, maar uit andere studierichtingen", zei Patriek Delbaere van het Onderwijs van Steden en Gemeenten in een hoorzitting. "Niet dat we die negatief moeten bekijken, maar het is toch een vaststelling dat we niet direct de high potentials aantrekken."
Momenteel hebben leerkrachten basisonderwijs een professionele bachelor. "Dat is een zeer waardevolle opleiding, zeer praktisch gericht, maar ze heeft niet de wetenschappelijke component. De laag die we erboven willen leggen om duidelijker de leeruitkomsten te beïnvloeden en goed te meten."
De profielen met een master zouden dus een aanvulling vormen, bovenop de leerkrachten met een bachelor. De vraag wordt gesteund door andere koepels, zoals het GO!. "De master kan een pedagogisch expert zijn, die leerlijnen bewaakt en verfijnt en didactiek upgradet", vindt het Gemeenschapsonderwijs. "Hij kan daar zijn collega's met een bachelor in ondersteunen."
Daarnaast zijn de koepels het erover eens dat er een uitbreiding van de zij-instroom moet komen. De regeling mag niet langer worden beperkt tot knelpuntberoepen. Om kwalitatief personeel aan te trekken, zouden mensen uit alle sectoren hun anciënniteit moeten kunnen meenemen. "Beginnende leraren moeten een startersjaar krijgen", vatte Bruno Sagaert van OVSG een ander gemeenschappelijk standpunt samen.