Dinsdag 09/03/2021

Retail

Massa-ontslag bij Carrefour is pijnlijk signaal voor sector

Ongeloof bij werknemers van de Carrefour-hypermarkt in Genk. Zij hebben te horen gekregen dat hun vestiging zal sluiten. Beeld Tim Dirven
Ongeloof bij werknemers van de Carrefour-hypermarkt in Genk. Zij hebben te horen gekregen dat hun vestiging zal sluiten.Beeld Tim Dirven

Bij Carrefour staan 1.233 banen op de helling. Het dreigende massa-ontslag heeft in eerste instantie te maken met het verouderde concept van de hypermarkten, maar is ook symptomatisch voor de druk op de retailsector.

Na enkele dagen van ondraaglijke spanning is het verdict gevallen. De Franse groep Carrefour schrapt in ons land 1.233 banen in het kader van het transformatieplan 'Carrefour 2022'. Van die ruim 1.200 jobs verdwijnen er 180 op de hoofdzetel in Evere. De overige 1.053 banen sneuvelen in de hypermarkten. Carrefour is van plan twee structureel verlieslatende hypermarkten te sluiten: in Genk en in Angleur (Belle-Île) bij Luik. De hypermarkten in Turnhout, Westerlo, Brugge Sint-Kruis en Haine-Saint-Pierre worden omgebouwd tot supermarkten. Tegelijk gaat Carrefour maatregelen nemen om de andere vestigingen 'efficiënter' te maken.

De vakbonden reageren erg geschrokken. "Dit is een sociaal bloedbad. Het is heel duidelijk dat zich hier drama's zullen afspelen", zegt Kristel Van Damme van LBC. Misnoegd legde het personeel van 11 van de 45 hypermarkten in ons land gisterenmiddag het werk neer. Hoeveel winkels vandaag de deuren dichthouden, is nog niet duidelijk.

Wet-Renault

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) vraagt dat de wet-Renault snel wordt opgestart. Die regelt de procedure bij collectief ontslag: eerst moet Carrefour een uitgebreide informatieronde organiseren, en daarna onderhandelen over de vergoeding die ontslagen werknemers krijgen. "We hopen het aantal effectieve ontslagen na dialoog nog te kunnen verminderen", zegt Peeters.

Vraag is wat de aankondiging van Carrefour betekent voor de retailsector in ons land. Veel heeft te maken met de specifieke situatie van de heel grote hypermarkten, zo valt te horen. Dat concept heeft zijn beste tijd gehad. Andere supermarktketens als Delhaize en Colruyt, die het wat kleinschaliger aanpakken, doen het heel wat beter. Zij hebben bovendien al veel eerder ingezet op afhaalpunten en thuislevering. "Carrefour heeft misschien te laat die digitale omslag gemaakt", denkt Peeters.

Toch is het duidelijk dat de ontslagen bij Carrefour ook enigszins symptomatisch zijn voor de druk op de retailsector. "Elke retailer wordt vastgeketend door de technologiegiganten zoals Google, Facebook en Amazon", zegt expert van RetailDetail Jorg Snoeck. Zowel kleine als grote winkels zullen op termijn verplicht zijn hun producten aan te bieden op het platform van e-commercereus Amazon, die slokt alles op. Op die manier tekenen winkels hun eigen doodvonnis. "Amazon leert uit het koopgedrag welke producten populair zijn en heeft bergen cash om de producenten gelijkaardige producten aan te bieden tegen een scherpere prijs." Denk aan producten zoals wc-papier, batterijen en theelichtjes.

Mede daardoor zijn jobs als kassierster en verkoopster bedreigd. "Je weet met zekerheid dat een functie als kassierster niet zal blijven bestaan, of het bedrijf het nu goed doet of niet", zegt Jan Denys, arbeidsmarktspecialist bij Randstad. Colruyt pakt het volgens hem goed aan. "Bij die keten bestaan geen pure kassiers meer. Zij vervullen allemaal verschillende taken. In dat geval ben je als werknemer natuurlijk beter beschermd."

Volgens Peeters is het uiterst belangrijk om in te zetten op vorming voor werknemers wier job door de digitalisering bedreigd wordt. "We moeten mensen andere vaardigheden aanleren, vooraleer ze ontslagen worden. Zo kunnen we naar een win-win. Bedrijven moeten niet enkel overhouden wie ze kunnen gebruiken en de rest op straat zetten, ook zij moeten inzetten op vorming."

Lees ook: Komt het relanceplan Carrefour 2022 niet te laat in een reeds gedigitaliseerde wereld?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234