Zaterdag 03/12/2022

Masochist met voorliefde voor bizarre scenario's

Toen het Britse blad Mojo in januari bij Leonard Cohen informeerde naar diens favoriete platen van het voorbije jaar, meldde de Canadese troubadour dat hij al sinds tijden geen nieuwe muziek meer tot zich had genomen. Het enige waar hij de jongste maanden met plezier naar had geluisterd, was een tape van zijn 23-jarige zoon Adam Cohen.

Zijn werk is fantastisch, helemaal niet mijn stijl", zegt Leonard Cohen over zijn zoon. "Ik weet zelfs niet hoe je het zou moeten noemen - het is zeer origineel, er zitten nogal wat grooves in. En Adam is een uitstekende zanger: hij kraakt en krast niet zoals zijn vader."

Wie Cohen Jr nog niet heeft gehoord, gaat natuurlijk meteen twijfelen aan het objectiviteitsgehalte van zo'n beoordeling. Misbruikt de Ladies Man zijn positie niet een beetje om zijn debuterende zoon in het centrum van de belangstelling te plaatsen? Zeker. Maar anderzijds zie je een integer en geloofwaardig artiest als Leonard Cohen ook weer geen doordeweekse rommel aanprijzen. En als het in zijn bedoeling lag alvast de nieuwsgierigheid van pers en publiek wat te prikkelen, kun je enkel vaststellen dat hij prima in zijn opzet is geslaagd.

Vertrouw echter niet op één beluistering om Adams titelloze eersteling naar waarde te schatten. Want wat aanvankelijk een vrij banale, gepolijste, naar Black verwijzende popplaat lijkt, begint na enkele draaibeurten steeds meer diepgang en reliëf te krijgen. De jonge Cohen heeft inderdaad een soepele stem, zo blijkt. En door de combinatie van akoestische en elektronische instrumenten met strijkersarrangementen, geprogrammeerde beats en weerbarstige gitaren klinkt zijn muziek meteen stukken moderner en eigentijdser dan die van zijn pa. Want in tegenstelling tot zijn vriend Chris Stills, met wie hij een tijdlang in dezelfde band heeft gespeeld, vaart Adam Cohen resoluut zijn eigen artistieke koers.

Producer Steve Lindsay wist prima muzikanten aan te trekken, onder wie trompettist Mark Isham, de drummers Jim Keltner en Vinnie Caliuto, bassist Larry Klein en gitarist David Baerwald - herinner u diens fantastische cd Triage van enkele jaren geleden - om de songs van de nodige kleur te voorzien. Die liedjes hebben doorgaans een persoonlijk en introspectief karakter en zijn, behalve van een donker randje, voorzien van een nerveuze grootstads-groove.

Als songschrijver heeft Adam Cohen dan weer samengewerkt met professionals uit de L.A.-scene, zoals Tonio K, Brock Walsh, Phil Roy en Dillon O'Brian, met als resultaat dat ieder woord en iedere noot op zijn of haar juiste plaats staat.

Naar de teksten te oordelen is Cohen Jr niet vrij van masochistische trekjes (zie: 'This Pain'), maar tegelijk heeft hij een scherp oog voor de donkere en perverse kantjes van de menselijke natuur. Relaties worden vaak het onderwerp van bizarre scenario's en de zanger weet de luisteraar voortdurend te verrassen met zijn ongewone gezichtspunten. In 'Tell Me Everything' blijkt zijn beste vriend het bed te delen met zijn beste vriendin; 'Sister' staat in het teken van opportunisme en bedrog, 'Don't Mean Anything' van nauwelijks te verdragen onverschilligheid. En in het samen met Andrew Dorff geschreven, morbide 'Quarterback' draait alles om dreiging, lust, onbehagen en onderhuids geweld. Het hoofdpersonage heeft zelfs iets van de seriemoordenaar uit Brett Easton Ellis' American Psycho.

Cohen zingt met een zekere afstandelijkheid, waardoor een song als 'Down She Goes', over een meisje dat door haar verslaving tot prostitutie is veroordeeld, net nog schrijnender wordt. Maar hij beschikt ook duidelijk over gevoel voor humor. Luister maar eens naar het bijzonder fraai getoonzette 'Opposites Attract', dat geïnspireerd is door de onverenigbare karakters van Liz Taylor en Richard Burton in de film Who's Afraid of Virginia Woolf?, en merk hoe de tragiek van de situatie aanleiding geeft tot enkele ronduit hilarische tekstregels. "We're all in the dark, looking for a light", zingt Adam Cohen in het opvallend hoopvolle 'It's Alright'. Daar is iets van aan. Maar naar de kwaliteit van zijn eerste langspeler te oordelen hoeft de man niet erg lang meer te zoeken. Hopelijk heeft hij een zonnebril binnen handbereik. Dirk Steenhaut

De cd Adam Cohen van Adam Cohen is uit op Columbia en wordt gedistribueerd door Sony.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234